Previous Page  164 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 164 / 545 Next Page
Page Background

163

TBB Dergisi 2017 (128)

Adil Sakran Zine el Abdin

• Bölgesel hükümetler veya vilayetler arasında anlaşmazlıkları hük-

me bağlar,

• Cumhurbaşkanı, Başbakan ve Bakanlara yöneltilen suçlamaları

karara bağlar. Bu husus bir yasayla düzenlenir.

• Millet Meclisi için yapılan genel seçimlerin sonuçlarını onaylar.

• Federal yargı ile bölgelerin ve bir bölgeye dâhil olmayan vilayetle-

rin yargı organları arasında görev alanları konusunda ortaya çıka-

bilecek anlaşmazlıkları karara bağlar.

• Bölgeler ve bir bölgeye dâhil olmayan vilayetlerin yargı organları

arasında görev alanları konusunda ortaya çıkabilecek anlaşmaz-

lıkları karara bağlar

Federal Yüksek Mahkeme’nin kararları kesindir ve bütün diğer

organlar için de bağlayıcıdır. Her federal sistemde federelerle federal

hükümet veya federelerin arasında çıkan uyuşmazlıkları gidermekle

yetkili kılınan bir mekanizma gerekir. 2005 Anayasası federal sistem

benimsenmesinin bir gereği olarak Federal Yüksek Mahkeme’yi dü-

zenlemiştir. Bu mahkeme uyuşmazlıkları gidermekle yetkili kılınmış-

tır. Bilindiği gibi Anayasa her ne kadar bölgesel hükümet veya vilayet-

lerin yetkilerini dikkatli bir şekilde belirlese bile bazı hükümler farklı

yorumlara açık olabilir. Üstelik anayasanın öngörmediği ve sonradan

ortaya çıkan farklı durumlarda yetkili olan hükümeti belirlemek için

böyle bir mekanizma zorunlu olarak karşımıza çıkmaktadır.

2. Federal Makamların Görev Alanları

Anayasanın 109. maddesi federal makamların görevlerini belirle-

mektedir. Bu maddeye göre federal otoriteler; devletin birliğini, bütün-

lüğünü, bağımsızlığını, egemenliğini ve demokratik federal düzenini

korur

Petrol ve doğal gaz kaynaklarının kullanılması ve dağılımı 111.

maddede düzenlenmiştir. Bu madde düzenlemesine göre, Irak’ta bu-

lunan petrol ve doğal gaz, çeşitli bölge ve vilayetlerde yaşayan bütün

Irak halkının malıdır. Kurucu iktidar bu madde hükmünü düzenle-

mekte başarılı olamamıştır. Çünkü Irak’ta bulunan doğal kaynaklar

sadece petrol ve doğalgazdan ibaret değildir. Aynı zamanda demir

gibi birçok yeraltı kaynağı da mevcuttur. Anayasa doğal gaz ve pet-

rol dışındaki kaynakların nasıl kullanılacağı ve dağılımı hakkında bir