Previous Page  163 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 163 / 545 Next Page
Page Background

162

Birleşik Devlet Modeli Olarak Irak Uygulaması

tevdi edildikten sonra otuz günlük bir zaman zarfı içerisinde kabine

üyelerini tespit eder. Başbakan ve Bakanların görevleri ise şunlardır:

Başbakan devletin genel politikasının yürütülmesinden sorumludur

,

aynı zamanda da Irak Ordusunun başkomutanıdır. Bakanlar kurulu-

nu yönetir ve toplantılarında başkanlık eder.

Bakanlar kurulunun görev ve yetkileri ise, devletin genel politi-

kasını ve genel projelerini planlamak ve uygulamak, Bakanlıkların ve

bir Bakanlığa bağlı olmayan kurumların faaliyetlerini denetlemektir.

Ayrıca yasa tasarılarını önermek, yasaların uygulanması için kararna-

meler, talimatlar ve yönetmenlikler çıkarmak da bakanlar kurulunun

görev ve yetkileri arasındadır. Başkanlık görevi herhangi bir sebepten

dolayı boşalırsa Cumhurbaşkanı bu görevi üstlenir. Bu durumda cum-

hurbaşkanı 15 günlük bir süre içerisinde yeni bir Başbakan adayını

hükümeti kurmakla görevlendirir. Başbakan ve bakanlar, Millet Mec-

lisi karşısında ayrı ayrı ve kolektif olarak sorumludur.

1.3. Yargı

Anayasa, federalizm ilkesine uygun olarak Federal Yüksek Mah-

keme ile ilgili 90, 91, 92, 93 ve 94. maddelerde çeşitli hükümler getir-

miştir. Anayasa’nın 92. maddesinin 1. fıkrasına göre Federal Yüksek

Mahkeme mali ve idari bakımından bağımsız bir kurumdur. Yani ba-

ğımsız tüzel kişiliğe sahiptir. Mahkeme’nin üyeleri yüksek yargı ku-

rulu tarafından belirlenir. Fakat mahkemenin üyeleri İslam fıkıh ve

hukuk uzmanlarından oluşmalıdır. Millet Meclisi üye sayısının 2/3

çoğunluğuyla çıkartılacak bir yasa ile üye sayısı, nasıl seçilecekleri ve

mahkemenin işleyiş şekli belirlenir. Federal Yüksek Mahkeme’nin yet-

kileri 93. maddede şu şekilde düzenlenmiştir;

• Yürürlükte bulunan yasa ve yönetmenliklerin anayasaya uygun-

luğunu denetler.

• Anayasadaki hükümlerin yorumunu yapar.

• Federal yasaların ve federal otorite tarafından uygulamaya konu-

lan karar, yönetmenlik, talimat ve emirlerin uygulanmasından

kaynaklanan sorunları hükme bağlar. Bakanlar kurulu, ilgili kişi-

ler ve başkalarının mahkemeye direkt itiraz hakkı yasal güvence

altındadır.

• Federal hükümet ile bölgesel hükümetler, vilayetler, belediyeler ve

yerel idareler

i

arasındaki anlaşmazlıkları hükme bağlar.