Previous Page  495 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 495 / 545 Next Page
Page Background

494

Temsili Demokrasinin Krizi ve Alternatif Politik Model Arayışı Olarak “5 Yıldız Hareketi”

etsek bile, bu süre içerisinde imkânlarının radikal bir biçimde birleşti-

rildiğini kendimize itiraf etmemiz gerekir”.

34

Tersine birçok insanın politikadan ve politikacılardan hayal kırık-

lığına uğradığı görülmektedir. Dahası partiler dışında temsil iddiasın-

daki sendikalar gibi örgütlerin de gücü ve üyelikleri azalmaktadır.

Bu ideolojik ve politik gelişmenin önemli bir gerekçesi postfordist

dönüşümle bağlantılı olarak toplumsal yapılardaki değişimdir. Sosyo-

lojik dil kullanımında rahatlıkla “bireyselleşme” olarak tanımlanan

toplumsal parçalanma, toplumsal-kültürel çevrenin ve çıkar blokları-

nın erozyonuna yol açmıştır. Fordist dönemin merkezindeki kurum-

sallaşmış sınıfsal uzlaşımın toplumsal işbirliğinin yapısal biçimleri,

işbirliğine dayanan ortak yönetime hazır oldukları sürece devlet bü-

rokrasisini, şirketleri, personelin bir kısmını ve bazen sendikaları da

bağlayan, işletme ve sektörel düzlemde merkezsizleşmiş ve bölünmüş

korporatizmle ikame edilmektedir. Burada artık söz konusu olan top-

lumu kapsayıcı ve hafifletilmiş toplumsal düzenleme değil, tersine

ağırlıklı uluslararası rekabette konumsal politikalardır. Taleplerin top-

lumsal risklerinin özelleştirilmesi aracılığıyla politik mekanizmaların

yükü hafifletilmektedir (...) Böylelikle sendikalar ayrıca güçsüzleştiril-

mektedir. Politik kurumlar sisteminde toplumsal sorunların ve anlaş-

mazlıkların ifade edilmesi ve işlenmesi azaldıkça gündelik rekabet,

saldırı ve şiddet daha anlamlı hale gelmekte. Özgürlük ve refah ta-

sarımları bir bakıma özelleştirilmekte ve pazarın olanak ve algılama

ufkuna kısaltılmaktadır (...) Kolektif toplumsal biçimlendirme yerine

özel rekabetçi davranışlar geçmektedir.

35

c. Etkin Yönetsel Eylemler

Temsili demokrasilerde etkin yönetsel eylemler geniş anlamda li-

beral demokrasinin geleneksel kurumlarının (yasama, yürütme vb.)

varlığını ve işleyişini, dar anlamda ise politik kurumların ve süreçle-

rin somut bir problem ve sınırlı zaman karşısında uygun çözüm yol-

ları geliştirebilme yeteneğini kapsamaktadır.

36

Dolayısıyla iyi ve etkin

34

Michael Hardt/Antonio Negri, Demokratie!: Wofür wir kämpfen, Campus Ver-

lag, 2013, s. 36.

35

Hirsch, 2005, s. 5.

36

Karl-Rudolf Korte/ Manuel Fröhlich, Politik und Regieren in Deutschland, Pader-