

494
Temsili Demokrasinin Krizi ve Alternatif Politik Model Arayışı Olarak “5 Yıldız Hareketi”
etsek bile, bu süre içerisinde imkânlarının radikal bir biçimde birleşti-
rildiğini kendimize itiraf etmemiz gerekir”.
34
Tersine birçok insanın politikadan ve politikacılardan hayal kırık-
lığına uğradığı görülmektedir. Dahası partiler dışında temsil iddiasın-
daki sendikalar gibi örgütlerin de gücü ve üyelikleri azalmaktadır.
Bu ideolojik ve politik gelişmenin önemli bir gerekçesi postfordist
dönüşümle bağlantılı olarak toplumsal yapılardaki değişimdir. Sosyo-
lojik dil kullanımında rahatlıkla “bireyselleşme” olarak tanımlanan
toplumsal parçalanma, toplumsal-kültürel çevrenin ve çıkar blokları-
nın erozyonuna yol açmıştır. Fordist dönemin merkezindeki kurum-
sallaşmış sınıfsal uzlaşımın toplumsal işbirliğinin yapısal biçimleri,
işbirliğine dayanan ortak yönetime hazır oldukları sürece devlet bü-
rokrasisini, şirketleri, personelin bir kısmını ve bazen sendikaları da
bağlayan, işletme ve sektörel düzlemde merkezsizleşmiş ve bölünmüş
korporatizmle ikame edilmektedir. Burada artık söz konusu olan top-
lumu kapsayıcı ve hafifletilmiş toplumsal düzenleme değil, tersine
ağırlıklı uluslararası rekabette konumsal politikalardır. Taleplerin top-
lumsal risklerinin özelleştirilmesi aracılığıyla politik mekanizmaların
yükü hafifletilmektedir (...) Böylelikle sendikalar ayrıca güçsüzleştiril-
mektedir. Politik kurumlar sisteminde toplumsal sorunların ve anlaş-
mazlıkların ifade edilmesi ve işlenmesi azaldıkça gündelik rekabet,
saldırı ve şiddet daha anlamlı hale gelmekte. Özgürlük ve refah ta-
sarımları bir bakıma özelleştirilmekte ve pazarın olanak ve algılama
ufkuna kısaltılmaktadır (...) Kolektif toplumsal biçimlendirme yerine
özel rekabetçi davranışlar geçmektedir.
35
c. Etkin Yönetsel Eylemler
Temsili demokrasilerde etkin yönetsel eylemler geniş anlamda li-
beral demokrasinin geleneksel kurumlarının (yasama, yürütme vb.)
varlığını ve işleyişini, dar anlamda ise politik kurumların ve süreçle-
rin somut bir problem ve sınırlı zaman karşısında uygun çözüm yol-
ları geliştirebilme yeteneğini kapsamaktadır.
36
Dolayısıyla iyi ve etkin
34
Michael Hardt/Antonio Negri, Demokratie!: Wofür wir kämpfen, Campus Ver-
lag, 2013, s. 36.
35
Hirsch, 2005, s. 5.
36
Karl-Rudolf Korte/ Manuel Fröhlich, Politik und Regieren in Deutschland, Pader-