

355
TBB Dergisi 2017 (129)
Ferah GÜÇLÜ YILMAZ
nek olacak bir eğitim sistemi’ olarak söz etmektedir. Ayrıca Birleşmiş
Milletler eğitim dairesinde, Köy Enstitüleri ile ilgili birçok belgenin
ve dokümanın olduğunu, tüm dünya ülkelerine örnek gösterildiğini
vurgulamaktadır.
18
Ancak cumhuriyet dönemin toplumsal yaşamı,
köylülerin topaklaştırılmasına ve karma eğitime karşı çıkanlar, ahlaki
veya dini değerlerin yok edildiğini, kutsal zevklerden mahrum insan-
lar yetiştirildiğini
19
iddia edenler, bu okulların kapatılmasını istemiş
ve desteklemişlerdir. 1950’lere kadar kendimize özgü geliştirdiğimiz
bu eğitim sistemi, eğitime yön vermek isteyen politikacıların tamamen
kaldırma ve yeni baştan düzenleme eğilimleri ile eğitim bilimcilerin
eksikliklerini tamamlama, yanlışlarını düzeltme eğilimleri arasında
hep bir çekişmeye konu olmuştur. Günümüzde dahi, politikacılar ve
eğitim bilimcilerin, eğitimden beklentiler konusunda bir uzlaşma için-
de olduklarını söylemek zordur. Eğitim sistemimiz, Amerikan Eğitim
Sistemi’nin Faydacılık, Avrupa Birliği’nin Yapılandırmacılık yaklaşım-
larının temelinde, bütünlüğü olamayan, kısır ve eksik bir felsefi yakla-
şıma dayandırılmıştır. Eğitim sistemimizde, özellikle yakın zamanda,
ardı ardına yapılan değişiklikler, sosyal adalet ve liyakatin göz ardı
edildiği görevlendirmeler, eylemlerimize bir değer katan, ‘doğru ve
iyi’ olana göre hareket etmediğimizi göstermektedir. Eğitim sistemin-
de siyasi görüşlere göre yapılan değişiklikler, eğitimi bir bütün ola-
rak algılayamadığımızı göstermektedir. Hatta bilimsel verilerden çok,
sağ ya da sol görüşlü bireylerin öznel yorumlarıyla hareket edildiği-
ni söylemek yanlış olmayacaktır. Dahası, eğitim sistemimizin ‘eğitim
uzmanlarınca’ değil, daha çok bu öznel yorumları yapan veya kulak
veren ‘politikacılarca’ şekillendirildiğini de söyleyebiliriz. Politikacılar
eğitimin tam da merkezine yerleşmiştir. Oysa Türk Eğitim Tarihi dü-
şünsel, örgütsel, yönetsel ve uygulama anlamında oldukça geniş bir
bilgi ve deneyime sahip bulunmaktadır.
20
Bugün, günlük siyasetin üs-
tünde, felsefi bir yaklaşımla oluşturulan, çağın eğitimsel değerlerine
uygun, bilimsel veriler, toplumsal yapı, konjonktürel değişkenler göz
18
İbrahim Ortaş, “Ülkemizin kaçırdığı en büyük eğitim projesi: Köy enstitüleri”,
Pivolka 2005,Yıl: 4 Sayı:17, ss.3- 5,
www.elyadal.orgadresinden 06.09.2016 erişim
tarihinde alınmıştır.
19
Yalçın Kaya, . Köy Enstitüleri “Antigone’den Mızraklı İlmihal’e. Tiglat Mat-
baacılık, İstanbul 2001, Cilt 2, ss 199, 201, 206, 208.
20
Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, Alfa Yayınları, İstanbul 2001,8. Baskı, ss 437-
438.