Previous Page  351 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 351 / 457 Next Page
Page Background

350

Şirket Etiği ya da İtibar Yönetimi Projesi: Haklar ve Hukuk BağlamındaKurumsal Sosyal Sorumluluk

Münferit çabalara geçmiş yıllarda rastlanılmakla birlikte

14

, resmi

kodlara dair yetkili çalışmalar 1999 yılında Birleşmiş Milletler’in alt

komisyonunda insan hakları uzmanı David Weissbrodt yönetiminde

atılmıştır. Oluşturulan çalışma grubu ilk oturumunda “uluslararası

şirketler için insan hakları standartlarına dayanan davranış kodları”

geliştirmeyi vaat etmiştir. Dört yıl sonra bu çalışma grubu, “Ulusaşırı

ve Diğer Ticari İşletmelerin İnsan Haklarına Dair Sorumlulukları İçin

Normlar”ı (Norms on the Responsibilities of Transnational and Other

Business Enterprises with Regard to Human Rights) yayınlamıştır. Bu

normlar devletlere koruma sorumluluklarını, şirketlere de etki alan-

larındaki insan hakları konusundaki yükümlülüklerini hatırlatmıştır.

İnsan hakları dışında çevre ve tüketicinin korunması sorunlarına da

eğilinmiş, şirketlerin normları zedeleyici uygulamalarına karşılık baş-

vurulabilecek mekanizmalar önerilmiştir. Ancak şirketleri bağlayıcı

kuralların alınması talebiyle 2004 yılında alt komisyona yani Birleş-

miş Milletler İnsan Hakları Komisyonu’na gönderilen karar tasarısına

hukuksal geçerlilik gücü olmadığı belirtilerek mesafeli yaklaşılmış-

tır. Bunun yerine bir yıl sonra İnsan Haklarından Sorumlu Birleşmiş

Milletler Yüksek Komiserliği, şirketlerin sorumluluğuna dair tavsiye

kararları hazırlamıştır. Bu ve sonraki yılki raporun başarısızlığı, Bir-

leşmiş Milletler Genel Sekreteri’nin konuyla ilgili özel temsilci görev-

lendirmesine yol açmış ve temsilcinin hazırladığı yasa tasarısı büyük

çoğunlukla kabul edilmiştir. Ret oyu veren ülkelerden biri olan ABD

ise gerekçesini,

“çözüm önerilerinin uluslararası ve ulusal şirketlere karşı

olumsuz ton”

içermesine ve bu kurumların ekonomik gelişme ve insan

hakları konusundaki potansiyelini görmezden gelen bir engel olarak

sunulmasına bağlamıştır. Devamında da “

uluslararası şirketlere yönelik

yasa veya davranış kodları hedeflemediği”

nin altı çizilmiştir.

14

Örneğin 1974 yılında Birleşmiş Milletler Çokuluslu Şirketler Merkezi (United Na-

tions Centre on Transnational Corporations (UNCTC), uluslararası şirketler için

BM Davranış Kodları geliştirmeye başlamıştır. Daha sonra 1976 yılında Ekonomik

Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) Çokuluslu Şirketler Rehberi(Guidelines for

Multinational Enterprises) geliştirmiş ancak bir önceki gibi bu da hiçbir bağlayıcılık

öngörmediğinden başarısızlıkla sonuçlanmıştır. 1977 yılında Uluslararası Çalışma

Örgütü (ILO) Konferansında gündeme getirilen çok uluslu şirketler ve toplumsal

politika çabaları da sonuçlanmamıştır. Ayrıntılı bilgi için bakınız Uwe Wötzel,

“Geschichte der Unternehmensverantwortung-Primat des Kapitals über die Poli-

tik”, Gisela Burckhardt (Hg.), Mythos

CSR

, Horlemann Verlag, Bonn 2011, s. 27-31.