

433
TBB Dergisi 2017 (130)
Uğur BAYILLIOĞLU
ça, BMDHS çerçevesinde bir cezir yüksekliğinin, üzerinde inşa edi-
len ada veya yapının boyutu dikkate alınmaksızın, cezir yüksekliği
olarak kalmaya devam edeceğini vurgulamıştır.
26
Mahkemenin bu
noktadaki tespitleri yoruma mahal bırakmayacak kadar açıktır. İnsan
eliyle yapılan modifikasyonlar neticesi bayındır hale getirilen adasal
yapının statüsünün, söz konusu modifikasyonlardan etkilenmeyeceği
ve aslolanın, adasal yapının modifikasyon öncesindeki doğal ve çıplak
hali olduğunu kabul etmiştir. Hakemlik Mahkemesi bu noktada, ince-
leme konusu olan Güney Çin Denizi’ndeki adasal yapılar üzerinde ya-
pılan modifikasyonları gündeme getirmiş ve mercan resifleri üzerine
inşa edilen yapılar ve uçak pistlerine dikkat çekerek, bazı vakalarda,
kullanılan milyonlarca ton dolgu malzemesi nedeniyle, adasal yapı-
nın orijinal halinin tespitinin mümkün olmayabileceğini vurgulamış-
tır.
27
Bununla beraber Hakemlik Mahkemesi, BMDHS’nin bir adasal
yapının insan eliyle yapılan modifikasyondan önceki doğal hali ile
değerlendirilmesini gerektirdiğini yeniden vurgulayarak, halihazır-
da büyük çapta modifiye edilmiş mercan resiflerinin bundan önceki
durumlarına ilişkin elde edilebilecek delillere dayanarak bir hükme
ulaşacağını belirtmiştir.
28
Doktrinde, karardanönceyapılanbirdeğerlendirmede, Filipinler’in
başvurusunda da konu ettiği Cuarton, Fiery Crossi Gaven, Hughes,
Johnson South, Mischief ve Subi resiflerinin üzerinde Çin’in giriştiği
arazi ıslah projeleri neticesi bunların yapay ada haline geldikleri ve
BMDHS’nin 60/8. maddesi gereği ada statüsünde bulunmadıkları ve
karasuları bulunmadığı ve deniz yetki alanı sınırlandırmalarını et-
kilemeyecekleri iddia edilmiş ve söz konusu yapay adaların altında
bulunan yapıların değerlendirilmesi gerektiği belirtilmiştir.
29
Bununla
beraber Hakemlik Mahkemesi, doğrudan bunların yapay ada olduğu-
de bir anlayış ve eğilimin mevcut olduğu görülmektedir. Bkz: Derek W. Bowett,
The Legal Regime of Islands in International Law, Oceana Publications, 1979, s.
3–5.
26
‘The South China Sea Arbitration Award’, para, 305.
27
Ibid, para, 306. Gerçekten de Çin, Spratly Adaları’nı oluşturan ve Filipinler’in baş-
vurusunda da mevcut olan bazı resifler üzerinde, önemli arazi ıslahı faaliyetleri
icra etmiştir. Söz konusu faaliyetler için bkz: Daniel Andreeff, “Legal Implications
of China’s Land Reclamation Projects in the Spratly Islands”,
New York University
Journal of International Law & Politics
, Vol: 47, 2014–2015, s. 864–878.
28
‘The South China Sea Arbitration Award’ , para, 306.
29
Andreeff, s. 880 ve 883.