

84
Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuruda ‘Tedbir’
hüküm bölümünde bu tedbir şöyle ifade edilmiştir:
“Başvurucunun
sağlık durumuna ve fiziksel özelliklerine uygun koşullarda cezasının infaz edil-
mesi konusunda gerekli tedbirlerin alınmasına,..”
67
Benzer şekilde, yakın zamanda verilen bir kararda mahkeme, ceza-
evi koşullarının çocuklarının gelişimi ve yaşamı için yeterli olmadığın-
dan hareketle biri iki yaşında ve biri de dört aylık iki çocuğu ile birlikte
bir cezaevinde kalmakta olan başvurucunun infazın ertelenmesi talebini
kabul etmemiş ancak red de etmeksizin, çocukların hak ve yüksek men-
faatlerinin korunması amacıyla tedbir al
ınması gerektiğine karar vermiştir
.
Fakat bu tedbirin içeriğinin ne olacağı konusunda takdir yetkisini açık
bir bi
çimde kamu makamlarına bırakmıştır
:
“kamu makamlarının başvurucu-
nun kişisel durumunu da dikkate alarak çocukların hak ve yüksek menfaatlerinin
korunması konusunda uygun tedbirleri alması gerekmektedir. Ancak alınacak bu
tedbirlerin ne şekilde olması gerektiğine ilişkin (tutma koşullarının iyileştirilme-
si, infazın ertelenmesi ya da başkaca alternatifler üretilmesi) takdir yetkisi kamu
makamlarına aittir. (§26) Bu nedenle, cezanın infazına ilişkin süreçte tutma ko-
şullarının yeterli olmaması nedeniyle başvurucunun ve çocuklarının “maddi ve
manevi bütünlüğü” bakımından oluşan tehlikenin ortadan kaldırılması konu-
sunda derhâl gerekli tedbirlerin alınmasına karar verilmesi gerekir. (§27)
”
68
Kimi durumlarda ise AYM, başvurucunun talep ettiği tedbirin
koşullarının oluşmadığına karar verirken, başka birtakım tedbirlerin
alınması gerektiğine karar verebilmektedir. Örneğin infazın ertelen-
mesi için yapılan tedbir talebine ilişkin ara kararında AYM,
“Açıklanan
nedenlerle, bu aşamada tedbir talebi hakkında karar verilmesine yer olmadı-
ğına, ancak sağlık kurulu raporu düzenlenmesine ilişkin sürecin bir ayı aşkın
süredir tamamlanamamış olması ve başvurucunun ceza infaz kurumunda tu-
tulmasının hayatı bakımından tehlike oluşturduğuna ilişkin 22/4/2014 tarihli
sağlık kurulu raporu (bkz.§9) karşısında kamu makamlarından yukarıda belir-
tilen değerlendirme sürecinin ivedi bir şekilde yerine getirilmesine ve Anayasa
Mahkemesinin gelişmelerden gecikmeksizin bilgilendirilmesine karar verilmesi
gerekir.”
sonucuna varmış ve
“Diyarbakır Cumhuriyet Başsavcılığı tarafın-
dan başvurucunun kişisel ve sağlık durumuna ilişkin değerlendirme sürecinin
ivedi bir şekilde yerine getirilmesine,.. gelişmelerden Anayasa Mahkemesini
gecikmeksizin bilgilendirmesine...”
karar vermiştir.
69
67
AYM, Ersan Nazlier, (TAK), B. No: 2015/19917, 7.6.2016.
68
AYM, Şükran İrge (TAK), B. No. 2016/8660, 28.6.2016.
69
AYM, Hüseyin Yılmaz (TAK), B. No. 2016/9401, 25.5.2016.