Previous Page  368 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 368 / 405 Next Page
Page Background

367

TBB Dergisi 2017 (131)

İbrahim ERTUĞRUL

etmektedir. Ev, temizlik ve çocuk bakımı işlerinin İş Hukuku anlamın-

da hizmet sözleşmesi sayılması da bu minvalde öneme sahiptir. Nite-

kim bu işler meslek halini almakta ve bir hizmet görme edimi yönünde

evrimleşmektedir. Bizce mevcut eşitsizlikleri daha da artıracak önlem-

ler almaktansa, mevcut eşitsizliği yaratan koşulların azaltılması adına

İş Kanunu’nun kapsamının genişletilmesi ve ev içi istihdamın iktisadi

değere kavuşturulması yoluna gidilmelidir.

3) 6701 sayılı TİHEK Yasası Sonrasında Kıdem Tazminatı

Türkiye İnsan Hakları Eşitlik Kurumu Kanunu’nun amaç kısmın-

da

‘‘...kişilerin eşit muamele görme hakkının güvence altına alınması, hu-

kuken tanınmış hak ve hürriyetlerden yararlanmada ayrımcılığın önlenmesi

ile bu ilkeler doğrultusunda faaliyet göstermek…’’

denilmiştir. Kanun, eşit

muamele görecek ve hukuken tanınmış haklardan ve hürriyetlerden

eşit olarak yararlanacak kişileri

herkes

olarak tayin etmiştir (m.3/1).

TİHEK’in 4. maddesinde ise ayrımcılık türleri sıralanmış, bu türler

arasında ayrı tutma yasaklanmıştır.

Kanun’un ekonomik faaliyetleri düzenleyen altıncı maddesinde

ise

‘‘...

çalışma ve çalışmanın sona ermesi süreçleri dâhil olmak üzere,

işle ilgili süreçlerin hiçbirinde ayrımcılık yapamaz

’’

denilerek kanun

koyucu tarafından açık uçlu bir yaklaşım tercih edilmiş, hem kişi hem

de konu bakımından bir sınırlamaya gidilmemiştir. Açık uçlu yakla-

şımı Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi’nin ayrımcılığı yasaklayan

26. maddesinde, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin ayrımcılık ya-

sağını düzenleyen 14. maddesinde ve Ek 12. Protokolü’nde görmek

mümkündür. Bu tür metinlerin ortak yanı

‘‘herkes’’

ve

‘‘hiçbir şekilde’’

ifadelerini kullanarak açık uçlu bir

ratione materiae

benimsemesidir.

53

Bu anlamda yeni düzenleme olan 6701 sayılı Yasa’nın ayrımcılığı ya-

saklayan hükümlerinin uluslararası hukuk ile uyum arz ettiğini söyle-

mek mümkündür.

Altıncı maddenin ilk fıkrasında yer alan ‘‘çalışma ve çalışmanın

sona ermesi süreçleri dahil olmak...’’ ifadesi ile 4857 sayılı Yasa’nın 5.

maddesinde yer alan eşitlik ilkesinden daha geniş zamansal kapsam

53

İdil Işıl Gül ve Ulaş Karan, Ayrımcılık Yasağı Kavram, Hukuk İzleme ve Belgele-

me, İst. Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2011, s.11