

365
TBB Dergisi 2017 (131)
İbrahim ERTUĞRUL
ödemesinden faydalandırılmasının, evlenen kadının lehine kanun ko-
yucunun sağladığı bir pozitif ayrımcılık olduğu görüşünü savunmuş
ve iptal istemini reddetmiştir.
Anayasa Mahkemesi’nin bu kararına Fulya Kantarcıoğlu ve Zehra
Ayla Perktaş katılmamışlardır. Kantarcıoğlu ve Perktaş, Anayasa’nın
41/1 hükmünde belirtildiği gibi ailenin eşler arasında eşitliğe dayan-
dığını belirtmiş, itiraz yoluna başvuran İzmir 6. İş Mahkemesi’nin 2002
yılında gerçekleşen Medeni Kanun değişikliği ile kadın için açısın-
dan mücbir sebep kalmadığı savına da katılmıştır. Karşı görüş sahibi
hâkimler, söz konusu hükmün pozitif ayrımcılık olmadığı, tam aksine
sosyal önyargı kalıplarından doğan ve kadının çalışmamasını teşvik
ederek mevcut eşitsizliği daha da arttırdığını savunmuştur. Bizce de
bu görüş isabetlidir. Hukuk kuralları iktisadi analizlerden bağışık de-
ğildir. Yukarıda kıdem tazminatının
rationale economic
boyutunu aktar-
dığımızda kıdem tazminatının, işçi ve işveren arasındaki iş ilişkisinin
sürdürülmesini sağladığını ve bu sayede istihdam piyasasında ekono-
mik rasyonaliteyi gerçekleştirdiğini düşünebiliriz.
49
Evlilik birliğinin
gerçekleşmesinden sonra kadın eşe böyle bir ‘‘ayrıcalığın’’ tanınması
var olan eşitsizlik mesafesini daha da genişletmekte ve evlenen kadın-
lar için iş akdini sonlandırmayı özendirici
(incentive)
hale getirmek-
tedir. Bu durum TBMM Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu 2013
Kasım raporunda da dile getirilmiştir. Bu görüşü savunanlar çözüm
önerisi olarak, evlilik nedeniyle değil de, ancak doğum nedeniyle fesih
halinde kıdem tazminatına hak kazanılmasının kadın işçi açısından
mümkün olması gerektiği kanaatindelerdir.
50
CEDAW’ın 1. maddesi kapsamlı bir ayrımcılık tanımı getirmekte-
dir. İnsan Hakları Yüksek Komiserliği’nin hazırlamış olduğu tematik
durum tespit belgesinde, bu ayrımcılık tanımının sözleşmenin tama-
mına etki ettiği ifade edilmiştir. Ayrıca Komiserlik, toplumsal cinsiyete
dayanan kasıtlı ya da kasıtlı olmayan ancak kadınları dezavantajlı hale
getiren muamelelerin ayrımcılık olduğunu vurgulamıştır. Bu anlamda
Taraf Devletlerin mevzubahis yükümlülükleri çerçevesinde kadınlara
49
Av. Tamer Demirbilek, ‘‘Kıdem Tazminatına Hak Kazanabilmek İçin Öngörülen
Koşullar’’,
TBB Dergisi
Ankara 2014, S. 2014/115 s. 431
50
Kadriye Bakırcı, ‘‘İstihdamda Cinsiyetler Arası Eşitlik Ve Mevzuatta Ve Kamusal
Politikalarda Yapılması Gereken Değişiklikler’’,
Kadın Araştırmaları Dergisi
, Yıl:
2012/1, S.10, s. 1-37; Çelik-Caniklioğlu-Canbolat., a.g.e., s. 499