

59
TBB Dergisi 2017 (131)
Kahan Onur ARSLAN
koşulu ile kamu hizmetine özgülenmiş malların tümü”
8
olarak ifade
edilmektedir.
Anayasa Mahkemesi de bir kararında kamu mallarını dar anla-
mıyla ele alarak, “Doğal nitelikleri gereği herkesin ortak yararlanması-
na açık olan sahipsiz mallar ile kamu tüzel kişileri tarafından herkesin
ya da halkın bir kısmının yararlanmasına ayrılan orta malları ve kamu
hizmeti niteliğindeki etkinliklerin konusu ve aracı olan mallar, şeklin-
de tanımlamaktadır.
9
Danıştay’a göre ise “idare hukuku ilkelerine göre, kamunun kul-
lanma ve yararlanmasına ait olan veya bu amaca tahsis edilen eşya ve
mallarla bir kamu hizmetinin unsuru ve ayrılmaz parçası sayılabile-
cek olan mallar kamu malı olarak kabul edilmektedir”
10
Bu bakımdan
Danıştay’ın da, Anayasa Mahkemesi’nin tanımına benzer bir tanım
benimsediği söylenebilir.
Bu tanımlar ışığında kamu mallarını geniş anlamıyla devletin veya
kamu tüzel kişilerinin sahip olduğu kamu hukukuna ya da özel hu-
kuka tâbi bütün mallar şeklinde tanımlanmak yerine, dar anlamıyla;
“devlet ve kamu tüzel kişilerinin mevzuat hükmü uyarınca ya da yü-
rütülen hizmetin niteliği dolayısıyla belli bir kamu hizmetine tahsis
edilmiş malları”
11
şeklinde tanımlamak daha isabetli olacaktır.
Her ne kadar yukarıdaki tanımlar kavramı açıklamak noktasında
bir çerçeve çizmekte ise de idarenin sahip olduğu malları tek bir sı-
nıflandırmaya tabi tutmak mümkün değildir. Çünkü idare mülkiye-
tindeki mallardan farklı usul ve amaçlarla yararlanmaktadır. Ayrıca
malların nitelikleri ile kamunun yararı ve kamunun kullanımına su-
nulması ve bu anlamda tahsis işlemi bakımından da farklılıklar söz
konusudur.
12
Bu sebeple öncelikle kamunun özel malları ile kamusal mallar ara-
sındaki ayrım üzerinde durmak gerekmektedir. Bu ayrımın temelde
8
Şeref Gözübüyük; Turgut Tan, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara, 2010, s.
1076-1077.
9
Anayasa Mahkemesi, Karar Tarihi: E. 996/66, K. 997/7, R.G. 28.10.1997, Sayı:
23154.
10
Danıştay, 8. Daire, Karar Tarihi: 13.10.1980, E. 980/157, K. 980/181.
11
Atay, s. 732.
12
Atay, s. 732.