

64
Kamu Malı Niteliğinin Tespiti ve Kamu Mallarından Yararlanmanın Esasları
rarı ile) kamu malı olarak kamusal bir hizmetin görülmesine özgülen-
miş olmalarıdır. Kamu hizmetine tahsisli tüm binalar, yollar, köprüler,
meydanlar, istasyonlar, pazar yerleri, araç ve gereçler yapay kamu
mallarıdır.
Sahip olduğu nitelikler değişmeden bir başka yere nakledileme-
yen, yeri değiştirilemeyen kamu malları, “taşınmaz kamu malları”;
bunlar dışında kalan tüm kamu malları ise taşınır kamu mallarıdır.
27
Bu bakımdan kamu hizmetine tahsisi edilmiş binalar, meydanlar,
anıtlar, mezarlıklar taşınmaz kamu mallarına örnek olurken; idarenin
sahip olduğu araç ve gereçler, otomobiller taşınır kamu mallarının ör-
nekleridirler.
Devletin kamu malları üzerindeki hakkının niteliği konusunda
ise doktrinde farklı görüşler mevcuttur. Örneğin, klasik idare huku-
ku doktrininde idarenin kamu malları üzerinde sadece denetim ve
gözetim yetkisi olduğu ileri sürülmüştür. Bir diğer görüş ise idarenin
kamu malları üzerinde kamu hukuku kuralları ile sınırlandırılmış bir
tür özel mülkiyete sahip olduğu şeklindedir.
28
Kanaatimizce ikinci gö-
rüş daha isabetlidir. Çünkü kamu tüzel kişileri, kamu malları üzerinde
mülkiyet hakkının malike verdiği kullanma (usus), yararlanma (fruc-
tus) ve tasarrufta bulunma (abusus) yetkilerini özel hukukta olduğun-
dan daha farklı olarak belli ölçülerde kullanmaktadır. Kamu malları
üzerinde kamu tüzel kişilerinin sahip olduğu mülkiyete “kamu mül-
kiyeti”, “idare mülkiyeti” ya da “idare/kamu hukuku mülkiyeti” de-
27
Bu konuda Gözler farklı düşünmektedir. Yazara göre, Kamu hizmetine tahsis
edilmiş her taşınır mal kamu malı değildir. Çünkü bunların özel bir düzenlemeye
tabi kılınmış olmaları gerekir. Yazara göre örneğin, kamu hizmetine tahsis edil-
miş kamu tüzel kişisine ait olan otomobiller ve bürolarda kullanılan daktilo ve
bilgisayarlar kamu malı değildir. Yazar bu malların özel kişilerin kullandıkları
otomobillerden ve bilgisayarlardan farklı olmadığı çünkü özel bir şekilde düzen-
lenmedikleri görüşünü savunmaktadır. (bkz. Gözler Kemal; Kaplan Gürsel, İdare
Hukuku Dersleri, Ekin Bas. Yay. Dağ., Bursa, 2013, s. 687.)
Kanaatimizce bu görüş kamu malları genel teorisi bakımından isabetli değildir.
Çünkü öncelikle her ne kadar belli bir kişinin kullanımına verilmiş gibi görünse
de bu mallar bir kişiye değil makama tahsis edilmiş mallardır. Kişiler değişse de
mallar aynı şekilde kullanılmaya devam edilecektir. Ayrıca idarenin bir makamı
işgal eden kişinin kullanımına tahsis etmiş olduğu malların tahsis amacı kişisel
işlerin görülmesi değil bir kamu hizmetinin görülmesidir. Bu bakımdan bir kamu
tüzel kişisinin mülkiyetinde bulunan ve kamu hizmetine tahsis edilmiş bu malları
da kamunun taşınır mallarından saymak gereklidir.
28
Akyılmaz/Sezginer/Kaya, s. 578.