

61
TBB Dergisi 2017 (131)
Kahan Onur ARSLAN
lir.
14
Kural olarak bur tür mallara özel hukuk hükümleri uygulanır.
Yani, idarenin bu mallar üzerindeki yetkisi esasen özel hukuk kişi-
lerinin malları üzerinde sahip oldukları yetki ile aynıdır. Fakat bazı
durumlarda bu tür mallara da kamu hukuku kuralları uygulanması
mümkündür.
Örneğin, kural olarak kamunun özel malları da tıpkı kamusal mal-
ları gibi haczedilemez
15
ya da kamu kuruluşları özel mallarını diledik-
leri gibi satamaz ya da kiraya veremezler. Bu gibi işlemler için ihale
mevzuatı ve kamu malî yönetim ve denetimi mevzuatına uygun hare-
ket edilmesi gerekmektedir.
16
Bunun yanında, özel kişilerin mülkiyetinde bulunup da bir kamu
hizmetine ya da kamunun yararlanmasına sunulmuş bir mal ise kamu
malı sayılmamaktadır. Örneğin, bir özel hukuk kişisinin tarlasının yola
bakan kenarı üzerinde gelip geçenlerin yararlanması için yaptırdığı bir
çeşme her ne kadar maliki tarafından kamunun hizmetine sunulmuş
olsa da kamu malı sayılmaz. Ancak doktrinde, özel kişilere ait olan
yani bir kamu tüzel kişisinin mülkiyetinde bulunmayan bu tür mallara
işlevleri bakımından “virtüel kamu malı” denilmesi önerilmiştir.
17
B. Kamu Malları (Kamusal Mallar)
Kamunun doğrudan kullanımına ya da özel düzenlemelerle bir
kamu hizmetinin görülmesine tahsis edilen ve kamu hukuku tüzel ki-
şilerine ait bulunan mallara kamusal mallar ya da kısaca kamu malları
denilmektedir.
Bu tanımdan da çıkarılabileceği üzere bir malın kamu malı olması
için bu malın “kamu tüzel kişisinin mülkiyetinde olması” ve “kamu
14
Bahtiyar Akyılmaz; Murat Sezginer; Cemil Kaya, Türk İdare Hukuku, Seçkin
Yay., Ankara, 2013, s. 574.
15
Ancak, kamu malları ile kamu mallarının kullanılmasından elde edilen gelirleri
bu nokta birbirinden ayırmak gerekmektedir. Örneğin Danıştay, bir kararında,
kamu malı da olsa kiralanan yerden elde edilen gelirin idarenin haczi mümkün
özel geliri niteliğinde olması gerekçesiyle haczedilebileceğine hükmetmiştir. Da-
nıştay, 4. Daire, Karar Tarihi: 06.07.1993, E. 1992/3386, K. 1993/3528.
16
Oğuz Sancakdar, İdare Hukuku Teorik Çalışma Kitabı, Seçkin Yay. , Ankara, 2008,
s. 677.
17
Yıldızhan Yayla, “Kamu Mallarının Çağdaş Tanımı”,
Hukuk Araştırmaları Dergisi
,
C.7, S. 1-3, 1992-1993, s. 16.