

65
TBB Dergisi 2017 (131)
Kahan Onur ARSLAN
nilmesinin sebebi budur. Kamu mülkiyeti, kamu tüzel kişilerine özel
mülkiyet hakkının tanıdığı yetkilere ek olarak yeni yetkiler tanır ve
aynı zamanda ödevler
29
yükler.
30
Örneğin kamu malının kusurundan ya da kullanımından kaynak-
lanan zararlar, hukuk devleti ilkesinin bir gereği olarak idarece tazmin
edilmelidir. Zararın giderilmesine ilişkin talepler de idare hukuku il-
keleri çerçevesinde idarenin hizmet kusuru bulunup bulunmadığının
saptanması suretiyle idari yargı yerince çözümlenmelidir. Danıştay 10.
Dairesi’nin bu duruma örnek teşkil eden bir olay neticesinde verdiği
karar şöyledir: “Dava; davacılardan adı geçenin kardeşinin eğitim gör-
düğü okul binasının bacasından kopan sac parçasının üzerine düşmesi
nedeniyle sakat kaldığından bahisle maddi ve manevi zararın yasal
faiziyle birlikte tazminine karar verilmesi istemiyle açılmıştır. Okul bi-
nalarının, yürütülen eğitim ve öğretim hizmetinin bütünleyici parçası
olduğu ve bu hizmetten bağımsız olarak düşünülemeyeceği dikkate
alındığında; kamu malı niteliğinde bulunan devlet okuluna ait bina
ve bahçede meydana gelen olay nedeniyle uğranıldığı ileri sürülen za-
rarın tazmini isteminden doğan uyuşmazlığın, idare hukuku ilkeleri
çerçevesinde idarenin hizmet kusuru bulunup bulunmadığının sap-
tanması suretiyle idari yargı yerince çözümlenmesi gerekir.”
II. KAMU MALLARINDAN YARARLANMANIN HUKUKİ
REJİMİ
Kamu mallarından yararlananların çok büyük bir kısmı, gün-
lük yaşamlarında pek de farkında olmadan bu malları kullanan, bu
mallardan elde edilen sonuçlardan doğrudan doğruya ya da dolaylı
olarak fayda sağlayan insanlardır. Yollardan ve kaldırımlardan yürü-
meler, parklarda oturmalar, okullarda öğrenim görmeler, duraklarda
beklemeler gibi…
31
Bununla birlikte idareleri de kamu mallarından yararlananlar ara-
sında saymak gerekir. Çünkü idare ve idarenin çalışanları kamu mal-
ları sayesinde hizmetlerini yürütürler, başarı gösterirler, mesleklerin-
29
Kararın tam metni için bkz: Danıştay, 10. Daire, Karar Tarihi: 26.04.2011, E.
2011/1371, K. 2011/1607.
30
Akyılmaz/Sezginer/Kaya, s. 579.
31
Yayla Yıldızhan, İdare Hukuku, Beta Yay., İstanbul, 2009, s. 340.