

94
Disiplin Soruşturmalarında Memurun Akıl Sağlığının, Alkol Alıp Almadığının Rızası Olmaksızın...
2-İdarenin Kanuniliği İlkesi Yönünden Değerlendirme
1982 Anayasası’nın 123/1. maddesinde yer alan “İdare, kuruluş
ve görevleriyle bir bütündür ve kanunla düzenlenir” hükmü uyarınca
idari yaptırımlar da dayanak, sebep ve gerekçe itibari ile yasal temele
sahip olmalıdır.
14
Bu temele usulü de katmak gerekir ki idari yaptırım-
ların bu arada disiplin yaptırımlarının uygulanma usulünün mutla-
ka yasal bir temelinin bulunması, yaptırımın uygulanıp uygulanma-
yacağının tespitine yönelik soruşturmanın kanuni temele dayanması
şarttır. Bu doğrultuda ceza yargılamasında geçerli olan temel ilkeler
en başta Anayasada çizilmiş olup, yasal dayanağı ise, 5271 sayılı Ceza
Muhakemesi Kanunu oluşturmaktadır.
15
Bu kapsamda adli cezalar
ceza mahkemelerince kesin hüküm oluşturacak şekilde verilen yargı
işlemi iken; disiplin yaptırımları idari makamlar tarafından verilen,
kesin hüküm teşkil etmeyen idari işlem niteliğindedirler
16
.
Anayasa’nın 128. maddesinde belirtilen “Memurların ve diğer
kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları
ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri kanunla
düzenlenir” hükmünde yer alan “diğer özlük işleri” kavramının di-
siplin suç ve cezalarını da içerip içermediği konusunda ise, bu kavra-
mın disiplin suç ve cezalarını da içine aldığı kabul edilmiş
17
olup 128.
madde hükmünde düzenlenen kanunilik ilkesi ile kamu görevlilerinin
statülerinin kanunla düzenlenmesi esası getirilmiş ise de uygulamada
kanunla düzenleme ilkesi, her türlü hususun, tüm detaylarıyla kanun-
la düzenlenmesi şeklinde anlaşılmamakta; temel ve belirleyici nokta-
ların kanunla düzenlenmesi yeterli görülerek ayrıntıya ilişkin husus-
ların düzenlenmesi yürütme organının inisiyatifine bırakılmaktadır.
18
14
Sancakdar, Sempozyum,s.76
15
Veli Özer Özbek/Mehmet Nihat Kanbur/Koray Doğan/Pınar Bacaksız/İlker
Tepe, Ceza Muhakemesi Hukuku, Seçkin Yayınevi, 7. Baskı, Ankara, 2015, s.102-
103
16
Gözler, s.675-676; Örücü, s.797
17
Sait Güran, Anayasa Mahkemesi’nin 1982 Anayasası Döneminde Personel
Hukukuna Bakışı,
Anayasa Yargısı Dergisi
, C.6, 1989, s.64
18
Akyılmaz, s.245; Anayasa Mahkemesi de temel esasların kanunda belirlenmesi
koşuluyla, uzmanlık ve teknik konulara ilişkin ayrıntıların düzenlenmesinin
yürütmeye bırakılmasının Anayasa’ya aykırılık oluşturmayacağına karar
vermiştir. AYM. 27.11.1997, 1997/37 E., 1997/69 K.
AMKD
. S.35, C.1, Ankara,
2000, s.134