Previous Page  304 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 304 / 417 Next Page
Page Background

303

TBB Dergisi 2017 (132)

Erdi ŞAFAK

maddesinin çekince konulmayan bölümünün Antlaşma maddelerine

bakılarak incelenmesi olanaklı değildir. Zira “

Antlaşma kuralları gözeti-

lerek yapılacak bir inceleme, antlaşma kurallarını dolaylı olarak denetlenmesi

anlamına gelir. Oysa Anayasa’nın 90. maddesi böyle bir incelemeye engel-

dir”.

Mahkeme, “çekince konulmadığı için Antlaşma hükümlerinden

bağımsız olarak incelenebilen” birinci maddenin kalan bölümlerinde

ise sadece Antlaşmanın onaylanması uygun görüldüğünden, bu haliy-

le Anayasa’ya aykırılık bulmamıştır.

42

Konumuz açısından bir diğer önemli dava konusu ise 22.2.2011

günlü, 6118 sayılı Uluslararası Ticaret Finansmanı İslami Kurumu

Kurucu Antlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair

Kanun’un 1. maddesinin Anayasa’nın Başlangıç’ı ile 2., 4., 7. ve 174.

maddelerine aykırılığı ileri sürülerek iptaline ve yürürlüğünün durdu-

rulmasına karar verilmesi istemi ile ilgilidir.

43

Dava konusu özetle, uluslararası bir antlaşmayı uygun bulma

yasası ile ilgilidir. Konu Yasa’nın Anayasa’ya aykırı maddeler taşıdı-

ğı, Anayasa’ya aykırılık savının temel nedeni de, bu ihtirazı kaydın

Anayasa’ya aykırılığı önleyemeyeceği ve Türkiye’nin zaman zaman

Anayasa’nın 2. maddesindeki ilkelere karşın, şeriat ilkelerini uygula-

mak zorunda kalacak olmasıdır.

Mahkeme işin esasının incelenmesinde ilk olarak “uluslararası

antlaşmaların yargısal denetimi” konusunu değerlendirmiştir. Mah-

keme;

Milletlerarası andlaşmaların

Türk hukuk düzenindeki yeri ve Ana-

yasal denetimi, Anayasa’nın 90. maddesinin son fıkrasında “Usulüne

göre yürürlüğe konulmuş

milletlerarası andlaşmalar kanun hükmündedir.

Bunlar hakkında Anayasa’ya aykırılık iddiası ile Anayasa Mahkemesi’ne baş-

vurulamaz” biçiminde düzenlenmiştir. Bu hükümde yer alan “başvurulamaz”

ibaresi, kesin bir önerme olup andlaşmalara karşı Anayasa Mahkemesi’ne

başvuru yolunu kapatmaktadır. Anayasa, andlaşmaların denetimine ilişkin

istisnai düzenlemelere de yer vermemiş olduğundan bu hükmün aksine bir

uygulamanın da yorum yoluyla yapılabilmesi mümkün değildir. Ayrıca,

42

Höbek, s.142.

43

AYMK E.2011/47, K.2012/87, KT.31.05.2012, RG.22.11.2013 – 28829.