Previous Page  33 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 417 Next Page
Page Background

32

Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuruda Kabul Edilebilirliğe Dair Bir Usul Sorunu ...

rafından garanti edilen hak ve özgürlüklerin her şeyden önce, iç hu-

kuk ve ulusal yetkililer tarafından korunması gerektiğini belirtmiştir.

Komite, AİHM’ye yapılan başvuruların esası hakkında karar verilme-

den önce iç hukuklarda ihlal iddialarının ileri sürülebileceği başvuru

yollarının kurulması halinde bu yolların da kullanılması gerektiğini;

ayrıca Mahkeme’nin yapısal ve genel eksiklikleri belirten kararlarının

akabinde, Devletlerin halihazırda mevcut bulunan iç hukuk yolları-

nın etkinliğini tekrar gözden geçirmesi ve aynı soruna ilişkin olayların

tekrar Mahkeme önüne taşınmasını önlemek için etkili iç hukuk me-

kanizmaları inşa etmesi gerektiğini belirtmiştir.

77

AİHM sonuç olarak,

AYM’nin bireysel başvuruları kabul etmeye başlayacağı 23 Eylül 2012

tarihinden önce uzun yargılama şikâyeti ile Mahkemeye sunulan ve

henüz Türkiye’ye tebliğ edilmemiş başvuruların incelenmesini dava-

lı devletin söz konusu yapısal sorunun çözümü için uygun önlemler

alıncaya kadar ertelemeye karar verdiğini belirtmiştir.

78

2.Komisyonun Yetkileri ve Çalışma Usulü

AİHM kararının bir sonucu olarak sürdürülen çalışmalar kap-

samında, 6384 sayılı “Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Yapılmış

Olan Bazı Başvuruların Tazminat Ödenmek Suretiyle Çözümüne Dair

Kanun Tasarısı” hazırlanmış ve 9 Ocak 2013 tarihinde Türkiye Büyük

Millet Meclisi’nce kabul edilerek yasalaşmış, 19 Ocak 2013 tarihinde

Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe

79

girmiştir. Bu kanun ile

77

Bkz. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi, “Kanun Projelerinin, Mevcut Kanunların

ve İdari Uygulamaların Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Hükümlerine Uygun-

luğun Denetlenmesine Dair Tavsiye Kararı, 12 Mayıs 2004, Strasburg, https://

search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=09000016805dd196.

78

AİHM bu kararda uzun yargılama şikâyetlerinin ileri sürülebileceği yeni kuru-

lacak mekanizmalardaki tazmin taleplerinin belirli unsurları içerisinde barın-

dırması gerektiğini belirtmiştir. Bu unsurlar şunlardır: 1-tazminat davası makul

süre içerisinde neticelendirilmelidir; 2-tazminat bedeli ivedi şekilde ödenmelidir.

Prensip olarak, bu ödeme tazminata hükmedilen kararın kesinleşmesinden itiba-

ren en geç 6 ay içerisinde yapılmalıdır; 3- Sözleşme’nin 6. maddesinde belirtildiği

gibi tazminat davasını yöneten usul kuralları, hakkaniyet ilkesine uygun olmalı-

dır; 4- Yargılama giderleri başvurucular üzerinde ağır yük teşkil edecek derecede

olmamalıdır; 5- Tazminatın tutarı, Mahkeme’nin benzer olaylarda hükmettiği taz-

minat tutarının altında kalmamalıdır. Bkz. Ümmühan Kaplan/Türkiye, par.72.

79

6384 sayılı Kanun’un 10. maddesinde, Komisyona müracaatın şekli ve süresine

ilişkin 5. maddesinin Kanunun yayımından 1 ay sonra yürürlüğe gireceği belir-

tilmiştir. Dolayısıyla Komisyon 20 Şubat 2013 Çarşamba gününden itibaren baş-

vuruları kabul etmeye başlamıştır. Başvurular 20 Şubat tarihinden itibaren altı ay