

36
Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuruda Kabul Edilebilirliğe Dair Bir Usul Sorunu ...
Başvurucunun İnsan Hakları Komisyonu tarafından verilen karar-
dan tatmin olmaması durumunda bu karara karşı Anakara Bölge İdare
Mahkemesi nezdinde itiraz hakkı bulunmaktadır. İtiraz hakkında ve-
rilen karar kesin olup, başvurucu temel hak ihlali iddiası ile bu karar
hakkında AYM’ye bireysel başvuruda bulunma hakkına sahiptir. Baş-
vurucunun Tazminat Komisyonu tarafından verilen kararı AYM’ye ta-
şıdığı bir başvuruda Mahkeme başvuruyu kabul edilemez bulmuştur.
Mahkeme öncelikle İnsan Hakları Tazminat Komisyonu’nun kanun
ile kurulmuş idari bir başvuru yolu olduğunu belirtmiştir. Ertesin-
de, 6384 sayılı Kanun ile kurulan Komisyon tarafından, yargılamanın
uzun sürmesi nedeniyle başvurucunun makul sürede yargılanma hak-
kının ihlal edildiğinin tespit edildiğini ve bu ihlal sebebiyle başvuru-
cuya tazminat ödenmesine karar verildiğini, Komisyonun tespitine
esas olan olayla ilgili başvurucunun mağduriyetinin açıkça ve oran-
tısız olmayacak şekilde giderildiğini, bu nedenle başvurucunun mağ-
dur statüsünün bulunmadığını belirterek başvuruyu kişi bakımından
kabul edilemez bulmuştur.
82
B. 5233 Sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların
Karşılanması Hakkında Kanun ile Kurulan Zarar Tespit
Komisyonları
1.Kanunun Amacı
1980’li yıllarda ortaya çıkan, süreç içerisinde artarak devam eden
terör eylemleri nedeniyle özellikle bu eylemlerin gerçekleştiği bölge-
lerde yaşayan bireyler maddi ve manevi olarak zarara uğramışlardır.
Bu zararlar terör eylemlerinden kaynaklandığı gibi bazen de terörle
mücadele kapsamında yürütülen faaliyetlerden kaynaklanmıştır.
83
Özellikle 1990’lı yıllarda terör eylemlerinin yoğun yaşandığı Doğu ve
Güneydoğu Anadolu bölgelerinde sıklıkla bireylerin ikamet ettikleri
82
AYM Kararları, 2014/11359 (Ahmet Doğan), par.37-38, 2014/2980 (Selçuk Ho-
ruk ve Hüseyin Karadağ), par.36-37, 2013/9793 (Emine Sağırlıbaş ve Diğerleri),
par.31-33, 2013/9792 (Mürvet Karayılan ve Diğerleri), par.46-48.
83
Berkan Ayturan, “5233 Sayılı Yasa Kapsamında Manevi Zararların Tazmin Edi-
lip Edilemeyeceği Sorunu”,
Türkiye Adalet Akademisi Dergisi
, Sayı 19, 2014, s.654,
Begüm İsbir, “Sosyal Risk İlkesinde Kanuni Bir Yöntem. 5233 Sayılı Kanun ve
Uygulanması”,
Memleket Siyaset Yönetim Dergisi
, Cilt 10, Sayı 24, 2015, s.87 vd.