

326
ABD Anayasal Düzeni Üzerinde Emperyal Başkanlık Gölgesi
Selef yönetimden devralınan bu anlayışın dışında Obama’nın sa-
vaş yetkilerini kendi tekeline alma çabasının en önemli göstergesi Lib-
ya Operasyonu olmuştur. Bilindiği üzere, Arap Baharı’nın Libya’ya
yayılması sancılı olmuş ve gösteriler Kaddafi yönetiminin çok sert
tepkisine maruz kalmıştır. Obama’nın şiddet olaylarının artması üze-
rine uluslararası topluma yaptığı çağrı karşılık bulmuş ve BM Güven-
lik Konseyi 1973 Sayılı Karar ile askeri müdahaleye onay vermiştir.
Bu kararın hemen ardından tıpkı Truman zamanında olduğu gibi
Kongre’nin rızası aranmadan salt BM kararına dayan
ıl
arak 19 Mart
2011’de ABD askeri müdahalesi başlatılmıştır.
Müdahale kararında Kongre’ye başvurulma gereksinimi duyul-
madığı gibi kararın gerekçesinde uluslararası hukukun gereklerinden
ziyade ABD’nin askeri müdahalede bulunmasındaki milli menfaatler
dile getirilmiştir. Libya’daki durumun esasen ABD iç güvenliğini teh-
dit ettiği varsayılmıştır.
54
Müdahalenin emperyal başkanlık bakımından en göze batan yanı
ise Savaş Yetkileri Kararı’nda şart koşulan 60 gün sınırının aşılması-
na rağmen Kongre’nin onayı olmadan devam ettirilmesidir. Yönetim,
Libya operasyonun düşmanla silahlı çatışmaya dönüşmediği ve dola-
yısıyla kapsamı nedeniyle Kongre’ye bildirilmesi gereken bir “savaş”
niteliğinde olmadığı tezini savunmuştur. Böylelikle Libya operasyo-
nunda Savaş Yetkileri Kararı’nın 60
gün içinde Kongre’nin rızası alınma-
ması durumunda askerlerin geri çekilmesini gerektiren hükmünün uygulama
alanı kalmadığı
belirtilmiştir.
55
Burada ABD askeri güçlerinin herhangi
bir mukavemetle karşılaşmadığı için yapılan operasyonun kanunen
savaş niteliğinde olmadığı savı haklı olarak eleştirilmiş
56
ve zorlama
bir hukuki yorum olarak değerlendirilmiştir.
Little, Brown and Company, 2015, ss. 132–140.
54
Jean Galbraith, “International Law and the Domestic Separation of War Powers,”
Virginia Law Review, Cilt 99, No 5, 2013, s. 1036.
55
Harold Hongju Koh, “Testimony Before the Senate Foreign Relations Commit-
tee,” 28 Haziran 2011,
http://www.state.gov/s/l/releases/remarks/167250.ht-m#ftn8, (Erişim Tarihi: 10 Mart 2017).
56
Örnek olarak Kongre yanlısı yazılarıyla bilinen hukukçu Louis Fisher bir nükleer
saldırının karşı askeri güçle hiç muhatap olmadan ve çatışma yaşamadan yapıla-
bileceği varsayımına dayanarak yönetimin argümanının çok zayıf olduğunu vur-
gulamıştır. Louis Fisher, “Military Operations in Libya: No War? No Hostilities?”
Presidential Studies Quarterly, Cilt 42, No 1, 2012, s. 180.