Previous Page  86 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 86 / 417 Next Page
Page Background

85

TBB Dergisi 2017 (132)

Ahu KARAKURT EREN

mıştır. Bu sebeple TCK’nın 183. maddesinde yer alan “

ilgili kanunlarla

belirlenen yükümlülüklere aykırı olarak”

ifadesini “

kanunlarda gürültüyle

ilgili belirlenen yükümlülüklere aykırı olarak”

şeklinde anlamak gerektiği-

ni savunmaktayız

.

89

(2) Kanunlarla Gürültüyle İlgili Belirlenen Yükümlülükler

Öğretide TCK’nın 183. maddesinde yer alan “

ilgili kanunlarla be-

lirlenen yükümlülüklere aykırı olarak

” ifadesinin anlamı tartışmalıdır. Bu

bağlamda çoğunluğun “ilgili kanunlar” ifadesinin salt şekli anlamda

kanunları kapsamadığı görüşünde olduğu söylenebilir. Çünkü gürül-

tüye neden olma suçuna ilişkin yapılan çalışmalarda yaygın bir biçim-

de ilgili kanun ifadesinin yaşam alanlarında ses yüksekliğini düzenle-

yen mevzuat,

90

ÇK ve bu konuda düzenleme yapan ilgili kanunlar ile

söz konusu kanunların atıf yaptığı yönetmelikler,

91

ÇK ve yönetmelik-

ler dâhil konuya ilişkin düzenleme getiren tüm mevzuat

92

ve gürül-

tü kontrolüne yönelik her türlü yazılı mevzuat

93

şeklinde anlaşılması

gerektiği yönünde tespitlerde bulunulmaktadır.

94

Ayrıca TCK’nın 183.

89

Bağlantılı açıklamalar için bkz. “Sübjektif Nitelikli Unsur” ve “Kusurluluk” baş-

lıkları altında yapılan açıklamalar

90

Bkz. Hafızoğulları/Özen, Topluma Karşı Suçlar, s.62.

91

Yokuş/Sevük, Gürültüye Neden Olma Suçu, s.373; Gerçeker, s.3640; Yaşar/Gök-

can/Artuç, 5620 vd.

92

Çakmut, s.107.

93

Aygörmez Uğurlubay, s.475.

94

TCK’nın 181. maddesinde düzenlenen çevrenin kasten kirletilmesi suçunda, su-

çun oluşması bakımından atık ya da artıkların ilgili kanunlarla belirlenen teknik

usullere aykırı olarak toprağa, suya veya havaya verilmesi aranmıştır. Bu suç tipi

açısından da ilgili kanun ifadesinin anlamı tartışmalıdır. Bir görüşe göre ilgili ka-

nun ifadesi sadece kanunu değil aynı zamanda bir kanuna dayalı olarak çıkarılan

idari düzenleyici işlemleri de kapsar. Bkz. Serdar Talas, “Türk Ceza Kanunu’nda

Çevrenin Kasten ve Taksirle Kirletilmesi Suçları”,

İÜHFM

, C.LXXI, S.1, 2013,

s.1153; Handan Yokuş Sevük, Çevre Hukuku Doğal Çevrenin Korunması, An-

kara 2013, s.302, Aygörmez Uğurlubay, s.403; Diğer görüşe göre ise söz konusu

hükümde yer alan ilgili kanun ifadesi şekli kanunu anlatır. İdari düzenleyici iş-

lemlerin de ilgili kanun kapsamında olduğu kabul edilirse idari düzenleyici işlem

ile suç ve ceza oluşturulması veya ortadan kaldırılması mümkün hale gelecektir.

Ayrıca TCK’nın 181. maddesinin oluşturulma süreci de bu görüşü desteklemek-

tedir. Çünkü maddenin Adalet Alt Komisyonu’nda kabul edilen tasarı metninde

yer alan “ilgili mevzuatta belirlenen teknik usullere aykırı olarak” ifadesi Adalet

Komisyonu’nda “ilgili kanunlarla belirlenen teknik usullere aykırı olarak” şeklin-

de değiştirilmiş olup, bu değişikliğin gerekçesi suçta ve cezada kanunilik ilkesine

riayet etme amacı vurgulanarak açıklanmıştır. Bkz. Süheyla Alıca, “Türkiye’de

Çevreye Karşı Suçlar”, Uğur Alacakaptan’a Armağan, C.1, İstanbul 2008, s.63;

Ahmet Hulusi Akkaş, Ceza Muhakemesi Bağlamında Yargı Mercileri Kararları-