

85
TBB Dergisi 2017 (132)
Ahu KARAKURT EREN
mıştır. Bu sebeple TCK’nın 183. maddesinde yer alan “
ilgili kanunlarla
belirlenen yükümlülüklere aykırı olarak”
ifadesini “
kanunlarda gürültüyle
ilgili belirlenen yükümlülüklere aykırı olarak”
şeklinde anlamak gerektiği-
ni savunmaktayız
.
89
(2) Kanunlarla Gürültüyle İlgili Belirlenen Yükümlülükler
Öğretide TCK’nın 183. maddesinde yer alan “
ilgili kanunlarla be-
lirlenen yükümlülüklere aykırı olarak
” ifadesinin anlamı tartışmalıdır. Bu
bağlamda çoğunluğun “ilgili kanunlar” ifadesinin salt şekli anlamda
kanunları kapsamadığı görüşünde olduğu söylenebilir. Çünkü gürül-
tüye neden olma suçuna ilişkin yapılan çalışmalarda yaygın bir biçim-
de ilgili kanun ifadesinin yaşam alanlarında ses yüksekliğini düzenle-
yen mevzuat,
90
ÇK ve bu konuda düzenleme yapan ilgili kanunlar ile
söz konusu kanunların atıf yaptığı yönetmelikler,
91
ÇK ve yönetmelik-
ler dâhil konuya ilişkin düzenleme getiren tüm mevzuat
92
ve gürül-
tü kontrolüne yönelik her türlü yazılı mevzuat
93
şeklinde anlaşılması
gerektiği yönünde tespitlerde bulunulmaktadır.
94
Ayrıca TCK’nın 183.
89
Bağlantılı açıklamalar için bkz. “Sübjektif Nitelikli Unsur” ve “Kusurluluk” baş-
lıkları altında yapılan açıklamalar
90
Bkz. Hafızoğulları/Özen, Topluma Karşı Suçlar, s.62.
91
Yokuş/Sevük, Gürültüye Neden Olma Suçu, s.373; Gerçeker, s.3640; Yaşar/Gök-
can/Artuç, 5620 vd.
92
Çakmut, s.107.
93
Aygörmez Uğurlubay, s.475.
94
TCK’nın 181. maddesinde düzenlenen çevrenin kasten kirletilmesi suçunda, su-
çun oluşması bakımından atık ya da artıkların ilgili kanunlarla belirlenen teknik
usullere aykırı olarak toprağa, suya veya havaya verilmesi aranmıştır. Bu suç tipi
açısından da ilgili kanun ifadesinin anlamı tartışmalıdır. Bir görüşe göre ilgili ka-
nun ifadesi sadece kanunu değil aynı zamanda bir kanuna dayalı olarak çıkarılan
idari düzenleyici işlemleri de kapsar. Bkz. Serdar Talas, “Türk Ceza Kanunu’nda
Çevrenin Kasten ve Taksirle Kirletilmesi Suçları”,
İÜHFM
, C.LXXI, S.1, 2013,
s.1153; Handan Yokuş Sevük, Çevre Hukuku Doğal Çevrenin Korunması, An-
kara 2013, s.302, Aygörmez Uğurlubay, s.403; Diğer görüşe göre ise söz konusu
hükümde yer alan ilgili kanun ifadesi şekli kanunu anlatır. İdari düzenleyici iş-
lemlerin de ilgili kanun kapsamında olduğu kabul edilirse idari düzenleyici işlem
ile suç ve ceza oluşturulması veya ortadan kaldırılması mümkün hale gelecektir.
Ayrıca TCK’nın 181. maddesinin oluşturulma süreci de bu görüşü desteklemek-
tedir. Çünkü maddenin Adalet Alt Komisyonu’nda kabul edilen tasarı metninde
yer alan “ilgili mevzuatta belirlenen teknik usullere aykırı olarak” ifadesi Adalet
Komisyonu’nda “ilgili kanunlarla belirlenen teknik usullere aykırı olarak” şeklin-
de değiştirilmiş olup, bu değişikliğin gerekçesi suçta ve cezada kanunilik ilkesine
riayet etme amacı vurgulanarak açıklanmıştır. Bkz. Süheyla Alıca, “Türkiye’de
Çevreye Karşı Suçlar”, Uğur Alacakaptan’a Armağan, C.1, İstanbul 2008, s.63;
Ahmet Hulusi Akkaş, Ceza Muhakemesi Bağlamında Yargı Mercileri Kararları-