Previous Page  88 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 88 / 417 Next Page
Page Background

87

TBB Dergisi 2017 (132)

Ahu KARAKURT EREN

vunulan görüşten daha dar anlamlandırıldığını gösterdiği söylene-

bilir. Üçüncü husus, TCK’nın 183. maddesine ilişkin ulaşılabilir tüm

kararlarda ÇGDYY dışında başka hiçbir yönetmeliğe değinilmemiş

olmasıdır.

98

Bu üç husus bir arada değerlendirildiğinde uygulamanın

yaklaşımı, kararlarda açıkça ifade edilmese de TCK’nın 183. maddesi

bakımından fail tarafından ihlal edilen yükümlülüklerin kaynağının

salt ÇGDYY olarak görüldüğü saptamasıyla özetlenebilir.

Aktardığımız tartışmaya ilişkin görüşümüzü açıklamadan önce

hukukumuzda gürültüyü kontrol altına almaya yönelik olarak yü-

kümlülük öngören hüküm içeren düzenlemelere ilişkin genel bir tablo

oluşturmanın yararlı olabileceğini düşünmekteyiz. Bu bağlamda mev-

zuat taraması yoluyla ulaştığımız sonuçlar kısaca şöyle özetlenebilir:

- Yürürlükte bulunan on iki kanunda

99

gürültü ifadesine yer ve-

rildiği görülmektedir. Ancak bu kanunların hiçbirinde gürültünün

kontrol altına alınmasını sağlamaya yönelik olarak açıkça içeriği ve

sınırları tespit edilmiş, somut yükümlülükler öngörülmemiştir. Söz

konusu kanun hükümlerinin bir kısmı topluma yönelik olarak gürül-

tü yapılmasını yasaklayan genel düzenlemelerdir. Örneğin ÇK’nın 14.

maddesinde yer alan “

Kişilerin huzur ve sükûnunu, beden ve ruh sağlı-

ğını bozacak şekilde ilgili yönetmeliklerle belirlenen standartlar üzerinde

gürültü ve titreşim oluşturulması yasaktır. Ulaşım araçları, şantiye, fabri-

ka, atölye, işyeri, eğlence yeri, hizmet binaları ve konutlardan kaynaklanan

gürültü ve titreşimin yönetmeliklerle belirlenen standartlara indirilmesi için

faaliyet sahipleri tarafından gerekli tedbirler alınır.

” hükmü ile bir yasak

öngörülmüş, yasağın içeriğinin tespiti ilgili yönetmeliklere bırakılmış-

tır. Kanunlarda yer alan düzenlemelerin bir kısmı belirli makamlara

standart belirleme görevi vermektedir. Örneğin Sivil Havacılık Genel

Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un 8. maddesin-

de Uçuşa Elverişlilik Daire Başkanlığı’nın görevleri arasında gürültü

98

Bkz.

Y.4.CD

, T.19.02.2015, E.2015/1619, K.2015/21076,

Y.4.CD

, T.19.01.2015,

E.2013/30354, K.2015/ 1453;

Y.18.CD,

T.01.06.2016, E.2015/13033, K.2016/12044

Y.18.CD

, T.27.04.2016, E.2015/13060, K.2016/8837;

www.kazanci.com.tr

,

(12.06.2016)

99

TCK, Askeri Ceza Kanunu, Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Ka-

nun, Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu, Çarşı ve Mahalle Bekçileri Kanunu, İmar

Kanunu, Karayolları Trafik Kanunu, Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kü-

tükleri Hakkında Kanun, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri

Hakkında Kanun, Türk Medeni Kanunu, KK ve ÇK.