

87
TBB Dergisi 2017 (132)
Ahu KARAKURT EREN
vunulan görüşten daha dar anlamlandırıldığını gösterdiği söylene-
bilir. Üçüncü husus, TCK’nın 183. maddesine ilişkin ulaşılabilir tüm
kararlarda ÇGDYY dışında başka hiçbir yönetmeliğe değinilmemiş
olmasıdır.
98
Bu üç husus bir arada değerlendirildiğinde uygulamanın
yaklaşımı, kararlarda açıkça ifade edilmese de TCK’nın 183. maddesi
bakımından fail tarafından ihlal edilen yükümlülüklerin kaynağının
salt ÇGDYY olarak görüldüğü saptamasıyla özetlenebilir.
Aktardığımız tartışmaya ilişkin görüşümüzü açıklamadan önce
hukukumuzda gürültüyü kontrol altına almaya yönelik olarak yü-
kümlülük öngören hüküm içeren düzenlemelere ilişkin genel bir tablo
oluşturmanın yararlı olabileceğini düşünmekteyiz. Bu bağlamda mev-
zuat taraması yoluyla ulaştığımız sonuçlar kısaca şöyle özetlenebilir:
- Yürürlükte bulunan on iki kanunda
99
gürültü ifadesine yer ve-
rildiği görülmektedir. Ancak bu kanunların hiçbirinde gürültünün
kontrol altına alınmasını sağlamaya yönelik olarak açıkça içeriği ve
sınırları tespit edilmiş, somut yükümlülükler öngörülmemiştir. Söz
konusu kanun hükümlerinin bir kısmı topluma yönelik olarak gürül-
tü yapılmasını yasaklayan genel düzenlemelerdir. Örneğin ÇK’nın 14.
maddesinde yer alan “
Kişilerin huzur ve sükûnunu, beden ve ruh sağlı-
ğını bozacak şekilde ilgili yönetmeliklerle belirlenen standartlar üzerinde
gürültü ve titreşim oluşturulması yasaktır. Ulaşım araçları, şantiye, fabri-
ka, atölye, işyeri, eğlence yeri, hizmet binaları ve konutlardan kaynaklanan
gürültü ve titreşimin yönetmeliklerle belirlenen standartlara indirilmesi için
faaliyet sahipleri tarafından gerekli tedbirler alınır.
” hükmü ile bir yasak
öngörülmüş, yasağın içeriğinin tespiti ilgili yönetmeliklere bırakılmış-
tır. Kanunlarda yer alan düzenlemelerin bir kısmı belirli makamlara
standart belirleme görevi vermektedir. Örneğin Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un 8. maddesin-
de Uçuşa Elverişlilik Daire Başkanlığı’nın görevleri arasında gürültü
98
Bkz.
Y.4.CD, T.19.02.2015, E.2015/1619, K.2015/21076,
Y.4.CD, T.19.01.2015,
E.2013/30354, K.2015/ 1453;
Y.18.CD,T.01.06.2016, E.2015/13033, K.2016/12044
Y.18.CD, T.27.04.2016, E.2015/13060, K.2016/8837;
www.kazanci.com.tr,
(12.06.2016)
99
TCK, Askeri Ceza Kanunu, Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Ka-
nun, Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu, Çarşı ve Mahalle Bekçileri Kanunu, İmar
Kanunu, Karayolları Trafik Kanunu, Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kü-
tükleri Hakkında Kanun, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun, Türk Medeni Kanunu, KK ve ÇK.