

471
TBB Dergisi 2017 (133)
Çiğdem Mine YILMAZ / Sevgi BOZKURT YAŞAR
özellikle sadakat ve yardım yükümlülüğü çerçevesinde dolaylı bir sı-
nırlama getirilebilir.
b. Paylaşmalı Mal Ayrılığı
Paylaşmalı mal ayrılığı temel olarak karı ve kocanın ayrı malvar-
lığına sahip olması esasına dayanır.
91
“
Kadının malları
” ve “
erkeğin mal-
ları
” şeklinde iki grup malvarlığı kendi içerisinde de eşlerin evlenir-
ken getirdikleri ve sonradan edindikleri
92
mallardan oluşur. Ancak
bu mallar edinilmiş veya kişisel mal şeklinde yatay bir bölümlemeye
dayalı malvarlığı kesimini içermeyip TMK m. 250’de “
aileye özgülenen
mallar
” dan bahsedilmektedir.
93
Maddede “
Eşlerden biri tarafından pay-
laşmalı mal ayrılığı rejiminin kurulmasından sonra edinilmiş olup ailenin
ortak kullanım ve yararlanmasına özgülenmiş mallar ile ailenin ekonomik
geleceğini güvence altına almaya yönelik yatırımlar veya bunların yerine ge-
çen değerler
…” den bahsedilmektedir. Bu maddedeki ifadeden iki grup
malın paylaşmaya tabi olacağı sonucu çıkmaktadır.
94
Birinci grup; ai-
lenin ortak kullanımına özgülenmiş mallar
95
ikinci grup ise evlilik bir-
liği içerisinde eşlerin kazançlarıyla, ailenin geleceğini güvence altına
almak amacıyla yaptıkları yatırımlardır. Yine bu mal grubunun yerine
geçecek değerler de paylaşmaya dâhildir.
Eşlerin malvarlıkları dışında aileye özgülenen bu malvarlığı gru-
bu, rejim yürürlükte iken değil, mal rejiminin sona ermesi ile bir an
için kurulmakta ve aynı anda tasfiye aşamasına geçilmektedir.
96
Eş-
lerden birine ait olan ticari işletme veya diğer yatırım malları, ailenin
ekonomik geleceğini güvence altına almaya yönelik yatırımlar olarak,
aileye özgülenen mallara dâhil olabilir.
97
91
Gümüş, s. 429.
92
Öztan, s. 563.
93
Gümüş, s. 429.
94
Öztan, s. 564.
95
Hatemi’nin haklı olarak eleştirdiği üzere, bu mal rejiminde paylaşmanın söz ko-
nusu olabilmesi için, paylaşılacak malın malik eş tarafından “ aileye özgülenmiş
olması” aranmaktadır. Oysa somut olay adaleti bireyin keyfini esas almamalıdır.
Zira ileride boşanma halinde önemli bir pay veya katılma alacağı ile karşılaşma-
mak için kurnaz davranıp en değerli malvarlığı unsurlarını kadın eşten gizleyen
bir kocanın bu tutumu ödüllendirme olarak görülebilir ve bu hiçbir şekilde doğru
değildir, Hatemi/ Kalkan Oğuztürk, s. 84.
96
Gümüş, s. 430.
97
Gümüş’e göre kanun koyucu TMK m. 250/II’de “Manevi tazminat alacakları,
miras yoluyla edinilen mallar ile karşılıksız kazandırmada bulunanın açık