

570
Sınai Mülkiyet Kanunu ve Yargıtay Uygulamasında Marka Hukukunda Tazminat
işletmenin itibarı, markanın itibarı ile de yakından ilişkilidir. Nitekim
kötü ve uygun olmayan üretim sonucu, markanın müşteri nazarında
itibarının düşmesi, markayı emek harcayarak belli bir konuma geti-
ren marka sahibinin ve işletmenin itibarına da zarar verecektir. Diğer
taraftan olması gereken hukuk açısından fiili zarar ve yoksun kalınan
kazancın tazmini yanında manevi tazminat davası açma imkânı var-
ken, hatta bu tazminat miktarlarının belirlenmesinde markanın eko-
nomik önemi ve piyasadaki etkinliğinin nazara alınarak hakkaniyet
ölçüsünde artırım yapma imkânı da bulunmaktayken markanın kötü
kullanımı veya uygun olmayan şekilde piyasaya sürülmesinin ayrı bir
tazminat sebebi olarak öngörülmesi eleştiriye açıktır.
Üzerinde durulması gerekilen diğer bir nokta da, işin doğası gereği
markaya tecavüz fiillerinin büyük çoğunluğunda zaten markanın kötü
kullanımı veya uygun olmayan şekilde piyasaya sürülmesi, daha ucuz
ve kalitesiz malzemelerin kullanıldığı gerçeğidir. Diğer bir deyişle mar-
kaya tecavüzün, asıl markanın standardını değiştirmeden veya marka-
ya değer katacak bir şekilde vuku bulması çok istisnai hallerde müm-
kün olur. Dolayısıyla mevcut düzenleme kapsamında hemen hemen
bütün markaya tecavüz hallerinde itibar tazminatına hükmedilmesi
gündeme gelecektir. Bu anlamda itibar tazminatının genelde tanınmış
markalara tecavüz halinde oluşacağı görüşüne
129
katılmamaktayız. Ka-
naatimizce her markanın kendine göre bir itibarı olduğundan dolayı,
kanundaki itibar tazminatının uygulanması açısından bir ayrım yapıl-
mamalıdır. Ancak böyle bir ayrımın işlevi itibar tazminatının varlığı
bakımından değil, miktarı bakımından bir anlam taşıyabilir. Diğer bir
deyişle tanınmış markaların itibarının alelade markaların itibarından
fazla olduğu ve kötü kullanım veya uygun olmayan tarzda piyasaya
sürülme durumlarında bu itibarın daha fazla zedeleneceği aşikâr olsa
da bu durum yalnızca tazminat miktarı açısından bir anlam ifade eder.
İtibar tazminatı bakımından değinilmesi gereken diğer bir nok-
ta ise kötü kullanım veya uygun olmayan şartlarda piyasaya sürme
eyleminin her zaman üçüncü kişi tarafından gerçekleştirilmeyeceği-
dir. Marka sahibi ile arasında lisans anlaşması gibi hukuki ilişki içinde
olan kişiler de markanın itibarına zarar verebilir. Nitekim lisans alan
8.12.2003. Kazancı İçtihat Bankası.
129
Dirikkan, s. 309; Kaya, s. 300;Çolak, s.648.