

569
TBB Dergisi 2017 (133)
Fatih AYDIN
“
Maddi ve manevi tazminattan farklı olarak düzenlenen bu tür zarar
istemine, 556 Sayılı KHK’nın 68., 551 sayılı KHK’nın 142. ve 554 Sayılı
KHK’nın 54. maddelerinde de yer verilmiştir.
Markanın itibarı kavramı, marka ile inşa edilen imajı ifade etmektedir.
Zira imaj ve güven oluşturmanın bir maliyeti vardır. İtibar zararı ise inşa
edilen veya edilmekte olan imajın zedelenmesi sebebiyle doğan zarardır. İtibar
tazminatı belirlenirken, bir taraftan imaj inşası için gerçekleştirilen giderler-
den hareket ederek zararın giderilmesi için yapılması gereken (reklam kam-
panyası gibi) giderleri dikkate almalı, diğer taraftan da itibar kaybının manevi
yönünü göz önünde tutulmalıdır.”
Doktrinde savunulan diğer bir görüşe göre ise itibar tazminatı ile
ilgili hüküm gereksiz olmakla birlikte, itibarın uğradığı zarar maddi
tazminatın içerisinde dikkate alınmalıdır.
126
Bu görüşe göre markanın
kötü veya uygun olmayan tarzda kullanımı, markanın itibarında yani
imajında bir eksiklik meydana getirecekse bu yine maddi zarar olarak
tezahür edecektir.
Zarar büyük çapta malvarlığında kendini gösterir ancak işletme-
deki rahatsızlık da bir tarafa bırakılamayacağından itibar tazminatının
hem maddi hem manevi yönü bulunmaktadır.
127
Kanaatimizce marka-
nın itibarının zedelenmesi halinde bu durum hem maddi ve hem de
manevi zarar içerisinde zaten değerlendirilmektedir. Nitekim yukarı-
da fiili zarar kavramını anlatırken, mal veya hizmet pazarında pazar
ve imaj kaybı ile bunun telafisi için imaj yenileme, karışıklığı kaldırma
masrafları gibi kalemlerin fiili zarar kapsamında olduğunu belirtmiş-
tik. Diğer taraftan markaya ve işletmeye duyulan güvenin azalması
da itibar tazminatının manevi yönü olarak göze çarpmaktadır. Hatta
doktrinde itibar tazminatına sebep olarak gösterilen marka imajının
zedelenmesi, yakın tarihli bazı Yargıtay kararlarında sadece manevi
tazminat sebebi olarak değerlendirilmiştir.
128
Marka sahibinin itibarı ile
126
Hamdi Yasaman, “Markaya Tecavüz Halinde Tazminat Talepleri”
Galatasaray Üni-
versitesi Hukuk Fakültesi Dergisi,
Prof. Dr. Erden Kuntalp’e Armağan, C.1, s.64; Uzu-
nallı, s.434.
127
Tekinalp, s.507.
128
“Davacı marka sahibinin piyasada edindiği imaj ve güvenden oluşan manevi ticari
varlığında meydana gelen kayıp ve zararlar ile uzun süren çabalarla yaratılan mar-
ka imajının zedelenmesi sebebiyle manevi tazminat isteminin yerinde olduğu…”
Y. 11. HD, E. 2015/7122, K. 2016/1148, T. 8.2.2016. Aynı yönde bkz. Y 11. HD, E.
2010/14829, K. 2012/6085, T. 16.4.2012; Y11. HD, E. 2003/4454, K. 2003/11481, T.