

666
İş Sağlığı ve Güvenliği ile İlgili Yükümlülüklere Aykırılık Durumunda İşin Durdurulması
İşyerindeki işin durdurularak mühürlenmesi sonrasında işveren
bu durdurma kararının kaldırılması için durdurma sebebine göre hare-
ket etmelidir. İşveren durdurma sebeplerinin giderilmesi için mühür-
lerin geçici olarak kaldırılmasını istemesi halinde talebini dilekçeyle
sunacaktır. Bu halde hayati bir tehlikenin varlığı sebebiyle durdurma
kararı verildiyse alınması gereken tedbirler, yapılacak çalışmalar ko-
ordinasyonu vb. bilgilerin yer aldığı işverenin taahhüdü ile hazırlanan
dosya İl Müdürlüğüne iletilecek olup durdurmaya sebep olan eksik-
lik risk değerlendirmesinin yapılmamış olması ise işyerinde yapılacak
risk değerlendirmesi hakkındaki iş ve işlemlerin belirtildiği belgeler
dosyaya eklenecek ve İl Müdürlüğüne iletilecektir.
67
İSGK m. 26/1’deki düzenlemeye göre öngörülen idari para cezası
yaptırımı, 6645 sayılı Kanun ile kaldırılmış olup yeni düzenleme gere-
ğince işyerinde durdurulan işlerde izinsiz çalışma yaptıran işverenlere
veya işveren vekillerine üç yıldan beş yıla kadar hapis cezası verileceği
belirtilmiştir. (İSGK m. 26/ğ vd.)
İşin durdurulması kararını alan heyetin sadece iş müfettişinin tek-
lifi ile mi toplanacağı konusuna ayrıca değinmek gerekecektir. İİDY m.
7’ye göre heyete verilmek üzere rapor hazırlama yetkisi sadece iş mü-
fettişlerine verilmiştir. İş müfettişlerinin sayısı göz önüne alındığında
heyetin toplanmasını sağlayabilecek kişileri bu kadar dar kapsamlı dü-
zenlemek tehlikelerin erken fark edilerek önlenmesinin önünde engel
teşkil edebilecektir.
68
Ayrıca iş müfettişleri genelde büyük iş kazaları
sonrasında işin durdurulmasına dair karar vermektedir. Fakat kanun
lafzı ve amacı doğrultusunda aslında kaza meydana gelmeden kanun-
da belirtilen şartlar gerçekleşmişse işin durdurulması kararı verilerek
kazanın önlenmesi amaçlanmalıdır.
69
67
Ek bilgiler için bkz. İİDY m.9/1,-5
68
Aynı yönde Sarıbay Öztürk, s. 279 yazara göre”sadece iş müfettişinin bu yetkiye
sahip olması yerinde değildir. Bu doğrultuda işçi temsilcisinin de işçilerin yaşam
ve sağlığı için tehlikeli bir durumun varlığı tespit edildiğinde heyeti çağırma hu-
susunda yetkisi olması gerekir. Lakin işçi temsilcisinin şikayet hakkını kullan-
ması üzerine iş müfettişinin denetim yapması uygulamada gecikmelere sebebi-
yet vermektedir. Ayrıca işçi temsilcisi de işverenin bir işçisi olduğuna göre işin
durdurulmasını isteme konusunda temkinli davranacağından işçi temsilcilerine
de işyeri sendika temsilcilerine tanınan güvenceler sağlanmalı ve heyeti çağırma
konusunda yetki verilmelidir.”
69
Şahin Emir, s. 188-189