

90
Sayıştay’ın Anayasal Konumu Üzerinde Tartışmalar
Görüldüğü gibi Sayıştay’ın konumu ve niteliği konusunda birbiri-
ne zıt görüşler ileri süren tarafların, kendi görüşlerini destekleyen son
derece güçlü argümanları mevcuttur. Bu noktada hemen ifade etmek
gerekir ki; tartışmanın asıl ekseni Sayıştay’ın bir yargı organı olup ol-
madığıdır. Sayıştay’ı bir yargı organı olduğunu kabul eden müellifler
arasında, yüksek mahkeme niteliğinde olduğunu savunanlar azınlık-
tadır. Sayıştay’ın yüksek mahkeme olduğunu savunanlar iki noktaya
dikkat çekmektedir. Bunlardan birincisi, Anayasanın vergi ve benzeri
mali yükümlülükler hakkında Sayıştay ve Danıştay kararları arasın-
da uyuşmazlık olması halinde, Danıştay kararlarına üstünlük tanımış
olmasıdır. Anayasanın, bu iki organ arasında böyle bir karşılaştırma
yapmış olmasının, Danıştay ve Sayıştay’ın birbirine eşit kurumlar ol-
duğunu gösterdiği ileri sürülmektedir. Diğer bir dayanak noktası ise
Anayasa’nın 68. maddesinin 5. fıkrasında yer alan “… Sayıştay dâhil
yüksek yargı organları…” ibaresidir.
26
Şunu belirtmek gerekir ki; Yük-
sek yargı organlarını açıkça zikreden 1982 Anayasası’nın hükümleri
karşısında, Sayıştay’ı yüksek mahkeme kabul etmek oldukça zorlama
bir yorum olacaktır.
1961 Anayasası döneminde, Sayıştay’ın konumu ve niteliği konu-
sunda çelişkili kararlar veren Anayasa Mahkemesi, 1982 Anayasası
döneminde de benzer tutumunu devam ettirmiş, birbirine tezat teşkil
eden kararlar ihdas etmiştir.
11.07.1991 tarihli kararında Anayasa Mahkemesi, Sayıştay’ın “…
kimi kesin kararlar alan kendine özgü bir anayasal kurum…” oldu-
ğu sonucuna varmış, yargı yeri olmadığını tespit etmiştir. Bu kararda,
özellikle ilgi çeken saptamalar arasında, “Sayıştay kararlarına karşı
YAŞ ve HSYK’ya benzer şekilde yargı yolunun kapatılmış olmasının
onu yargı organı haline getirmeyeceği, Sayıştay üyelerine tanınan gü-
vence ile yargıç güvencesinin birbirinden ayrı olduğu, Sayıştay’ın yar-
gı organı olmadığı” bulunmaktadır.
27
Anayasa Mahkemesi, mezkûr
26
1982 Anayasası’nın 68. maddesinin 5. fıkrasındaki düzenleme şöyledir: Hâkimler
ve savcılar, Sayıştay dâhil yüksek yargı organları mensupları, kamu kurum ve
kuruluşlarının memur statüsündeki görevlileri, yaptıkları hizmet bakımından işçi
niteliği taşımayan diğer kamu görevlileri, Silahlı Kuvvetler mensupları ile yükse-
köğretim öncesi öğrencileri siyasî partilere üye olamazlar.
(www.resmigazete.gov.tr)
27
Dr. Abdullah Uz, “Hesapları Kesin Hükme Bağlamakla Görevli Sayıştay’ın Yar-