

92
Sayıştay’ın Anayasal Konumu Üzerinde Tartışmalar
Ayrıca, Anayasa’nın 164. maddesinin son fıkrasında yer alan “Ke-
sin hesap kanunu tasarısı ve genel uygunluk bildiriminin Türkiye Bü-
yük Millet Meclisine verilmiş olması, ilgili yıla ait Sayıştay’ca sonuç-
landırılmamış denetim ve hesap yargılamasını önlemez ve bunların
karara bağlandığı anlamına gelmez.” şeklindeki hükümde, hesap yar-
gılamasından söz edilmesi, Sayıştay’ın, sorumluların hesap ve işlemle-
rine ilişkin olarak verdiği kararların yargısal kimliğe sahip olduğunun
önemli bir göstergesidir.
Öte yandan, Anayasa’nın 160. maddesinin ikinci fıkrasında, “Ver-
gi, benzeri mali yükümlülükler ve ödevler hakkında Danıştay ile Sa-
yıştay kararları arasındaki uyuşmazlıklarda Danıştay kararları esas
alınır.” denilmektedir. Bir yargı mercii olan Danıştay ile Sayıştay ka-
rarları arasında uyuşmazlığın söz konusu olabilmesi için Sayıştay’ın
bir yargı mercii olması gerekir. Anayasa koyucunun Sayıştay ile Da-
nıştay kararları arasında bu şekilde bir kıyaslama yapması, ikisini de
yargı organı olarak görmesinin bir sonucudur.
Sayıştay’ın yargısal fonksiyon ifa edip etmediğinin saptanma-
sında dikkate alınması gereken diğer bir unsur da, bağımsızlık ve
tarafsızlıktır. Sayıştay, Anayasa’nın 160. maddesinin birinci fıkrası
uyarınca, merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idareleri ile
soysal güvenlik kurumlarının bütün gelir ve giderleri ile mallarını
denetleme görevini TBMM adına yapmaktadır. Ancak, sorumluların
hesap ve işlemlerini kesin hükme bağlama görevini TBMM’den ba-
ğımsız ve tarafsız olarak yerine getirmektedir. Kaldı ki, Sayıştay’ın
TBMM adına görev ifa etmesi, TBMM’ye bağlı olduğu anlamına da
gelmemektedir. Sayıştay mensupları, TBMM Başkanlığıyla herhangi
bir hiyerarşik ilişki içerisinde bulunmadıkları gibi sorumluların hesap
ve işlemlerini kesin hükme bağlama faaliyeti sırasında, TBMM’den
telkin, tavsiye ve talimat almadan tamamen bağımsız bir şekilde ha-
reket etmektedirler.
Bunun yanında, Anayasa’nın 160. maddesinin dördüncü fıkrasında, bir
yandan Sayıştay’ın
işleyişi ve denetim usulleri ile Başkan ve üyeleri-
nin teminatının kanunla düzenleneceği belirtilmek suretiyle yargılama
usulleri kanunilik güvencesine bağlanmış, öte yandan da Başkan ve
üyelerinin diğer kamu görevlilerinden farklı teminatlarla donatılması