Previous Page  94 / 685 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 94 / 685 Next Page
Page Background

93

TBB Dergisi 2017 (133)

Ahmet TAŞIR

gerektiği belirtilerek karar mercilerinde görev yapacak kişilerin ba-

ğımsızlık ve tarafsızlıkları güçlendirilmiştir.

Bütün bu açıklamalar ve Anayasa Mahkemesi’nin 27.12.2012 günlü,

E.2012/102, K.2012/207 sayılı kararı da dikkate alındığında Sayıştay’ın, so-

rumluların hesap ve işlemlerini kesin hükme bağlama görevi yönünden yar-

gısal bir faaliyet gerçekleştirdiği ve bu çerçevede verdiği kararların maddi an-

lamda kesin hüküm teşkil eden yargı kararı niteliğinde olup, bu kararlarına

karşı yargı organları dâhil hiçbir makam ve merciye başvurma olanağının

bulunmadığı ve yargısal sonuçlu kararlar veren bir hesap mahkemesi olduğu

sonucuna ulaşılmaktadır.”

28

değerlendirmesini içeren bölüm, öğretide

Sayıştay’ın yargı organı olduğunu savunan görüş sahiplerinin tezleri-

nin kabul edildiğini göstermektedir. Yüksek Mahkemenin, bu karar-

dan sonra verdiği kararlarda aynı istikameti koruduğu görülmektedir.

Gelinen son nokta itibariyle, Anayasa Mahkemesi’ne göre Sayıştay, so-

rumluların hesap ve işlemleri kesin hükme bağlama görevini ifa eder-

ken bir yargı organı yani mahkemedir.

Anayasa Mahkemesi’nin 1961 Anayasası ve 1982 Anayasası dö-

nemlerinde, ısrarla birbiriyle çelişik kararlar vermesini, hukuk güven-

liği bağlamında ayrıca sorgulamak gerekir. Hukuk güvenliği ilkesi,

evrensel ve çağdaş hukukun en önemli kavramlarından biri olup, bir

yönüyle hukuk kurallarının sık sık değişerek hukuki istikrarın belir-

liliğin yok edilmemesidir.

29

Bu kurala en çok sahip çıkması gereken,

özen göstermesi beklenen bir yüksek yargı organının, birbiri ile taban

tabana zıt kararlar vermesinin, hukuk güvenliği ilkesinin ihlal ettiğini

söylemek pekâlâ mümkündür.

Anayasa Mahkemesi kararında, göze çarpan bir diğer nokta ise

Sayıştay’ı yargı organı olarak kabul ederken kullandığı “hesap mah-

kemesi” tabiridir. Anayasa, yargıyı kollara ayırmış ve her bir yargı

koluna bir yüksek mahkeme tayin etmiştir. Anayasa’da belirlenen

yargı kolları arasında, hesap yargılaması adıyla bir yargı kolu mevcut

değildir. Bu durumda, mahkeme olarak nitelenen Sayıştay’ın, hangi

yargı yoluna dâhil olduğunun da izah edilmesi gerektiği halde Anaya-

28

Anayasa Mahkemesi’nin, 2011/21 Esas – 2013/36 Kararı sayılı ve 28./02/2013 ta-

rihli kararı.

(www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/03/20140306-12.doc)

29

Mehmet Altundiş, Hukuki Güvenlik İlkesi (Yüksek Lisans Tezi)