

170
Belediye Şirketlerinin Hukuki Statüsü
Bu şirketlerin kuruluş amaçları incelendiğinde belediyelerin
görev ve sorumluluklarını yerine getirmek için ihtiyaç duydukları
mali kaynağın sağlanmasının hedeflendiği görülmektedir. Şöyle ki;
Anayasa’nın 127’nci maddesinin son fıkrasının son cümlesinde ma-
halli idarelere, görevleri ile orantılı gelir kaynağı sağlanacağı belir-
tilmektedir. Bu şekilde yerel yönetimler merkezi idarenin sağlayaca-
ğı kaynakla görev ve sorumluluklarını yerine getireceklerdir. Ancak
merkezi idare tarafından sağlanacak kaynak, siyasi sebeplerle deği-
şikliklere uğrayabilmekte, artırım ya da azaltıma gidilebilmektedir.
İşte bu etkilerden uzaklaşmak için belediyelerin, kendi bünyelerinde
kullanabilecekleri mali kaynak yaratma düşüncesiyle şirket kurma yo-
luna gittikleri ifade edilmektedir.
54
Belediye şirketlerini Kamu İktisadi
Teşebbüslerinden (KİT) ayıran temel nokta da burada kendini gösterir;
bu şirketler kâra geçmek amacıyla özel sektör kurallarına göre işleti-
lirken, KİT’lerin kâra geçme amacı bulunmamaktadır.
55
Bu makalenin
konusu olmamakla birlikte belediye şirketlerinin ulaşılmak istenen
amaçlarını sağlayıp sağlamadıkları da şüpheli görünmektedir.
56
Ayrı-
ca, kâr elde etme amacı, bu şirketlerin sunduğu hizmetlerin aşırı fiyat-
landırılmasına da neden olabilir.
57
Bu şirketlerin yönetim kurulu başkanı belediye başkanıdır ve şir-
ketin çalışma düzeni ile ilgili olarak emir ve talimat verme yetkisinin
belediyenin elinde olması da kanımızca bunların “herhangi” bir şir-
ket olmadığını gösterir. Ayrıca, 6085 sayılı Sayıştay Kanunu’nda 2013
yılında yapılan değişiklikle, bu Kanun’un, Sayıştay’ın denetim alanını
düzenleyen 4’üncü maddesinin (b) bendi ile kamu payı %50’den az ol-
54
Muhterem Dilbirliği, a.g.m.
55
İpek Özkal Sayan, Murat Kışlalı,
a.g.m
.
56
Selçuk Kendirli, Şakir Başaran, Hakan Turan, “Belediye İşletme ve Şirketlerinin
Dış Denetimi”,
GÜİİBFD
, 16/1 (2014), ss. 27-37; Gürbüz Özdemir, “Belediye İk-
tisadi Teşebbüslerinin Kuruluş Amacı, Hukuki Dayanakları ve Güncel Durum”,
SÜİİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi
, sayı 21 (2011), ss. 473-497; İpek
Özkal Sayan, Murat Kışlalı,
a.g.m
. (özellikle 70vd.) vd.
57
Ali Cenap Yoloğlu, “Belediye Hizmetlerinin Aşırı Fiyatlandırılması: Ankara Ör-
neği”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt 23, Sayı: 2, ss. 79-101. Yazar, Ankara
Büyükşehir Belediyesinin sunduğu hizmetler için aşırı fiyatlandırma yapmasının
birkaç nedeni olabileceğini, bunlardan birincisinin belediyenin bu fiyatlandırmayı
başka alanlardaki harcamalarını finanse etmek için kullanması, ikincisinin söz ko-
nusu hizmetleri sunan kurum veya kuruluşu karlı yapmak suretiyle özelleştirme
için çekici gösterme isteği, üçüncüsünün ise kentsel yönetimmaliyetlerinin artma-
sı olabileceğini söylemektedir.