Previous Page  171 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 171 / 705 Next Page
Page Background

170

Belediye Şirketlerinin Hukuki Statüsü

Bu şirketlerin kuruluş amaçları incelendiğinde belediyelerin

görev ve sorumluluklarını yerine getirmek için ihtiyaç duydukları

mali kaynağın sağlanmasının hedeflendiği görülmektedir. Şöyle ki;

Anayasa’nın 127’nci maddesinin son fıkrasının son cümlesinde ma-

halli idarelere, görevleri ile orantılı gelir kaynağı sağlanacağı belir-

tilmektedir. Bu şekilde yerel yönetimler merkezi idarenin sağlayaca-

ğı kaynakla görev ve sorumluluklarını yerine getireceklerdir. Ancak

merkezi idare tarafından sağlanacak kaynak, siyasi sebeplerle deği-

şikliklere uğrayabilmekte, artırım ya da azaltıma gidilebilmektedir.

İşte bu etkilerden uzaklaşmak için belediyelerin, kendi bünyelerinde

kullanabilecekleri mali kaynak yaratma düşüncesiyle şirket kurma yo-

luna gittikleri ifade edilmektedir.

54

Belediye şirketlerini Kamu İktisadi

Teşebbüslerinden (KİT) ayıran temel nokta da burada kendini gösterir;

bu şirketler kâra geçmek amacıyla özel sektör kurallarına göre işleti-

lirken, KİT’lerin kâra geçme amacı bulunmamaktadır.

55

Bu makalenin

konusu olmamakla birlikte belediye şirketlerinin ulaşılmak istenen

amaçlarını sağlayıp sağlamadıkları da şüpheli görünmektedir.

56

Ayrı-

ca, kâr elde etme amacı, bu şirketlerin sunduğu hizmetlerin aşırı fiyat-

landırılmasına da neden olabilir.

57

Bu şirketlerin yönetim kurulu başkanı belediye başkanıdır ve şir-

ketin çalışma düzeni ile ilgili olarak emir ve talimat verme yetkisinin

belediyenin elinde olması da kanımızca bunların “herhangi” bir şir-

ket olmadığını gösterir. Ayrıca, 6085 sayılı Sayıştay Kanunu’nda 2013

yılında yapılan değişiklikle, bu Kanun’un, Sayıştay’ın denetim alanını

düzenleyen 4’üncü maddesinin (b) bendi ile kamu payı %50’den az ol-

54

Muhterem Dilbirliği, a.g.m.

55

İpek Özkal Sayan, Murat Kışlalı,

a.g.m

.

56

Selçuk Kendirli, Şakir Başaran, Hakan Turan, “Belediye İşletme ve Şirketlerinin

Dış Denetimi”,

GÜİİBFD

, 16/1 (2014), ss. 27-37; Gürbüz Özdemir, “Belediye İk-

tisadi Teşebbüslerinin Kuruluş Amacı, Hukuki Dayanakları ve Güncel Durum”,

SÜİİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi

, sayı 21 (2011), ss. 473-497; İpek

Özkal Sayan, Murat Kışlalı,

a.g.m

. (özellikle 70vd.) vd.

57

Ali Cenap Yoloğlu, “Belediye Hizmetlerinin Aşırı Fiyatlandırılması: Ankara Ör-

neği”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt 23, Sayı: 2, ss. 79-101. Yazar, Ankara

Büyükşehir Belediyesinin sunduğu hizmetler için aşırı fiyatlandırma yapmasının

birkaç nedeni olabileceğini, bunlardan birincisinin belediyenin bu fiyatlandırmayı

başka alanlardaki harcamalarını finanse etmek için kullanması, ikincisinin söz ko-

nusu hizmetleri sunan kurum veya kuruluşu karlı yapmak suretiyle özelleştirme

için çekici gösterme isteği, üçüncüsünün ise kentsel yönetimmaliyetlerinin artma-

sı olabileceğini söylemektedir.