

166
Belediye Şirketlerinin Hukuki Statüsü
gerekir; yazar itirazının ilk bölümünde yani belediyeler dışında-
ki yerel yönetimler tarafından da şirket kurulabileceği konusunda
haklıdır. Ancak makalemizin konusu çerçevesinde asıl dikkat çe-
kici olan “yerel kamu şirketi” ifadesidir. “Kamu” ifadesi “kamuya
ait olan”, “kamusal hizmet veren” gibi bir anlama geliyorsa kabul
edilebilir ancak tüzel kişilikle ilgili bir niteleme söz konusu ise, ki
bu konuda makalede bir açıklama bulunmamaktadır, “yerel kamu
şirketi” ifadesi de eleştiriye konu olur. Söz konusu makalede bahsi
geçen ve CEEP olarak kısaltılan “The European Centre of Employers
and Enterprises Providing Public Services” da “Avrupa Yerel Kamu
Şirketleri Birliği” olarak çevirilmektedir. Ancak söz konusu merke-
zin isminde “enterprises providing service publics” denmektedir ki
bu kamu hizmeti sağlayan/sunan şirket demektir. Benzer bir şekilde
“yerel kamu şirketi” yerine “kamu hizmeti sunan yerel şirket/ kamu
hizmeti sunan yerel yönetim şirketi” denmesinin daha uygun oldu-
ğu kanaatindeyiz.
45
Yakın zamanda “kamu tüzel kişiliği” başlığıyla hazırlanmış bir
tezde de “
a tipik kamu tüzel kişileri
” ve “
sui generis
tüzel kişiler” başlık-
ları dikkat çekmektedir. Yazar sui generis tüzel kişilikler (ki bunları
da kendi içinde kamu hukuku ağırlıklı sui generis tüzel kişilikler ve
özel hukuk agırlıklı sui generis tüzel kişilikler olarak ikiye ayırmış)
ve atipik kamu tüzel kişileri şeklinde farklı ayrımlara gitmiş ve kendi
kendisine sorduğu “
Sui generis
tüzel kişiliklerle a tipik tüzel kişileri
nasıl ayırt edilecektir?”
46
sorusuna şu şekilde cevap vermiştir:
“
Sui generis
tüzel kişilerin kurulmasında, hem kamu hukuku hem
de özel hukuk kuralları geçerlidir. Bu bağlamda bu tüzel kişilerin ku-
rulmasında, hem kamusal usullerin yer alması hem de tüzel kişiyi ku-
ran gerçek kişilerin irade açıklamasında bulunmaları önemlidir. Oysa
a tipik kamu tüzel kişilerinin kurulması, kamu tüzel kişilerinin kurul-
45
Demirkaya da adı geçen makalenin ilerleyen sayfalarında “alternatif bir hizmet
üretme aracı olan Belediye Şirketleri” ifadesini kullanmıştır. Aslında bizim “garip”
karşıladığımız adlandırmalar kamu hizmetlerinin “alternatif” yürütülme araçla-
rıyla ilgili olarak başka yerlerde de karşımıza çıkmaktadır. “kamu hizmeti”nin
bu konuda çok üretken olduğunu söyleyebiliriz. Örnek olarak da “kamu yararı
şirketleri”ni (Public Interest Companies) vermek isteriz. Bkz. Koray Karasu, “Yeni
Kamusal Örgütler : Kamu Yararı Şirketleri”,
AÜSBF Dergisi
, yıl : 2009, C.64, S.3, ss.
117-147.
46
Begüm İsbir, a.g.e., s.473.