Previous Page  170 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 170 / 705 Next Page
Page Background

169

TBB Dergisi 2018 (134)

Fatma Didem SEVGİLİ GENÇAY

bunların sermayesinin tamamının veya çoğunun bir kamu tüzel kişi-

sine ait olması gerekmektedir. Bu şirketler, bu kamu tüzel kişilerinin

yakın denetim ve gözetimi altında idare edilmektedir. Bu şirketlerin

çalışma konularının, büyükşehir belediyelerinin ve belediyelerin ilgi-

li kanunlarla kendilerine yüklenen ve şirket aracılığı ile yürütülmeye

uygun nitelikteki görev ve hizmetler alanında olacağı kuşkusuzdur.

50

Nitekim belediye şirketlerinin başlıca amaç ve çalışma konuları, 5393

sayılı Belediye Kanunu’nun 14’üncü maddesinde

51

belirlenen belediye-

lerin görev ve sorumlulukları arasında yer alır.

Bu şekilde mevcut sistemde belediyeler hizmet gören değil, hizmet

gördüren olarak karşımıza çıkmaktadır

52

ve Yargıtay’ın bazı karar-

larında belediye şirketlerinin belediyelerin bir uzantısı olduğu tespit

edilmiştir.

53

Bu şirketler belediyelerin hizmetlerini yerine getirmeyi

amaçlamaktalardır, yani bunların faaliyetleri birer kamu faaliyetidir.

50

AYM. 24.1.2007 tarih ve E.2005/95 sayılı kararı ve K.2007/5; AYM. 24.01.2008 ta-

rih ve E.2007/76, K.2008/46 sayılı kararı.

51

Belediyenin Görev ve Sorumlulukları- madde 14.- “Belediye, mahalli müşterek

nitelikte olmak şartıyla;

a) İmar, su ve kanalizasyon, ulaşım gibi kentsel alt yapı; coğrafi ve kent bilgi sis-

temleri; çevre ve çevre sağlığı, temizlik ve katı atık; zabıta, itfaiye, acil yardım,

kurtarma ve ambulans; şehir içi trafik; defin ve mezarlıklar; ağaçlandırma, park

ve yeşil alanlar; konut; kültür ve sanat, turizm ve tanıtım, gençlik ve spor; sosyal

hizmet ve yardım, nikah, meslek ve beceri kazandırma; ekonomi ve ticaretin ge-

liştirilmesi hizmetlerini yapar veya yaptırır. “Büyükşehir belediyeleri ile nüfusu

100.000’in üzerindeki belediyeler, kadınlar ve çocuklar için konukevleri açmak

zorundadır. Diğer belediyeler de mali durumları ve hizmet önceliklerini değer-

lendirerek kadınlar ve çocuklar için konukevleri açabilirler.”

b) (...)

(*)

Devlete ait her derecedeki okul binalarının inşaatı ile bakım ve ona-

rımını yapabilir veya yaptırabilir, her türlü araç, gereç ve malzeme ihtiyaçlarını

karşılayabilir; sağlıkla ilgili her türlü tesisi açabilir ve işletebilir; “mabetlerin ya-

pımı, bakımı, onarımını yapabilir;” kültür ve tabiat varlıkları ile tarihi dokunun

ve kent tarihi bakımından önem taşıyan mekanların ve işlevlerinin korunmasını

sağlayabilir; bu amaçla bakım ve onarımını yapabilir, korunması mümkün ol-

mayanları aslına uygun olarak yeniden inşa edebilir. Gerektiğinde, sporu teşvik

etmek amacıyla gençlere spor malzemesi verir, amatör spor kulüplerine ayni ve

nakdî yardım yapar ve gerekli desteği sağlar, her türlü amatör spor karşılaşmaları

düzenler, yurt içi ve yurt dışı müsabakalarda üstün başarı gösteren veya derece

alan öğrencilere, sporculara, teknik yöneticilere ve antrenörlere belediye meclisi

kararıyla ödül verebilir”.

52

Onur Karahanoğulları, “Belediye Personelinin Hukuki Yapısına İlişkin Gözlem-

ler”,

AÜHFD

, C.47, S.1-4, ss. 279-319.

53

Y. 9. HD. 9.4.1984 tarih, 2940 Esas ve 3520 Karar; Y. 9. HD 6.4.1995 tarih, 10831

Esas ve 12235 Karar numaralı kararları. Aktaran: İpek Özkal Sayan, Murat Kışlalı,

a.g.m.