

169
TBB Dergisi 2018 (134)
Fatma Didem SEVGİLİ GENÇAY
bunların sermayesinin tamamının veya çoğunun bir kamu tüzel kişi-
sine ait olması gerekmektedir. Bu şirketler, bu kamu tüzel kişilerinin
yakın denetim ve gözetimi altında idare edilmektedir. Bu şirketlerin
çalışma konularının, büyükşehir belediyelerinin ve belediyelerin ilgi-
li kanunlarla kendilerine yüklenen ve şirket aracılığı ile yürütülmeye
uygun nitelikteki görev ve hizmetler alanında olacağı kuşkusuzdur.
50
Nitekim belediye şirketlerinin başlıca amaç ve çalışma konuları, 5393
sayılı Belediye Kanunu’nun 14’üncü maddesinde
51
belirlenen belediye-
lerin görev ve sorumlulukları arasında yer alır.
Bu şekilde mevcut sistemde belediyeler hizmet gören değil, hizmet
gördüren olarak karşımıza çıkmaktadır
52
ve Yargıtay’ın bazı karar-
larında belediye şirketlerinin belediyelerin bir uzantısı olduğu tespit
edilmiştir.
53
Bu şirketler belediyelerin hizmetlerini yerine getirmeyi
amaçlamaktalardır, yani bunların faaliyetleri birer kamu faaliyetidir.
50
AYM. 24.1.2007 tarih ve E.2005/95 sayılı kararı ve K.2007/5; AYM. 24.01.2008 ta-
rih ve E.2007/76, K.2008/46 sayılı kararı.
51
Belediyenin Görev ve Sorumlulukları- madde 14.- “Belediye, mahalli müşterek
nitelikte olmak şartıyla;
a) İmar, su ve kanalizasyon, ulaşım gibi kentsel alt yapı; coğrafi ve kent bilgi sis-
temleri; çevre ve çevre sağlığı, temizlik ve katı atık; zabıta, itfaiye, acil yardım,
kurtarma ve ambulans; şehir içi trafik; defin ve mezarlıklar; ağaçlandırma, park
ve yeşil alanlar; konut; kültür ve sanat, turizm ve tanıtım, gençlik ve spor; sosyal
hizmet ve yardım, nikah, meslek ve beceri kazandırma; ekonomi ve ticaretin ge-
liştirilmesi hizmetlerini yapar veya yaptırır. “Büyükşehir belediyeleri ile nüfusu
100.000’in üzerindeki belediyeler, kadınlar ve çocuklar için konukevleri açmak
zorundadır. Diğer belediyeler de mali durumları ve hizmet önceliklerini değer-
lendirerek kadınlar ve çocuklar için konukevleri açabilirler.”
b) (...)
(*)
Devlete ait her derecedeki okul binalarının inşaatı ile bakım ve ona-
rımını yapabilir veya yaptırabilir, her türlü araç, gereç ve malzeme ihtiyaçlarını
karşılayabilir; sağlıkla ilgili her türlü tesisi açabilir ve işletebilir; “mabetlerin ya-
pımı, bakımı, onarımını yapabilir;” kültür ve tabiat varlıkları ile tarihi dokunun
ve kent tarihi bakımından önem taşıyan mekanların ve işlevlerinin korunmasını
sağlayabilir; bu amaçla bakım ve onarımını yapabilir, korunması mümkün ol-
mayanları aslına uygun olarak yeniden inşa edebilir. Gerektiğinde, sporu teşvik
etmek amacıyla gençlere spor malzemesi verir, amatör spor kulüplerine ayni ve
nakdî yardım yapar ve gerekli desteği sağlar, her türlü amatör spor karşılaşmaları
düzenler, yurt içi ve yurt dışı müsabakalarda üstün başarı gösteren veya derece
alan öğrencilere, sporculara, teknik yöneticilere ve antrenörlere belediye meclisi
kararıyla ödül verebilir”.
52
Onur Karahanoğulları, “Belediye Personelinin Hukuki Yapısına İlişkin Gözlem-
ler”,
AÜHFD
, C.47, S.1-4, ss. 279-319.
53
Y. 9. HD. 9.4.1984 tarih, 2940 Esas ve 3520 Karar; Y. 9. HD 6.4.1995 tarih, 10831
Esas ve 12235 Karar numaralı kararları. Aktaran: İpek Özkal Sayan, Murat Kışlalı,
a.g.m.