

103
TBB Dergisi 2017 (özel sayı)
Kamile TÜRKOĞLU ÜSTÜN
Türkiye aleyhine getirilen eleştirilerden biridir.
30
Raporda kadınların
kamu hizmetinde 2016’da %37,1 oranıyla önceki yıla (%36,5) nazaran
daha iyi temsil edildiğini; ancak 2015’te üst düzey yönetici kadın oranı
%9,7 iken Temmuz 2016’da bu oranın sadece %10,4 olduğuna dikkat
çekilmiştir.
31
İstatistiklere göre 2014 yılı itibariyle toplam 7139 üst dü-
zey memurun sadece 639›u kadındır yani üst düzey makamlara gelen
kadınların erkeklere oranı %9›dur.
32
Bakanlık teşkilatının en üst hiye-
rarşik amiri olan müsteşarlık görevine Türkiye Cumhuriyeti tarihinde
sadece iki kez kadın müsteşar atanmıştır.
33
Yine Türkiye Cumhuriyeti
tarihinde 81 ilde sadece dört kez kadın vali atanmıştır; halen 3 kadın
vali görev yapmaktadır. Merkez Bankası meclisinde kadın üye sayısı
ya bir tanedir ya da hiç yoktur.
34
2017 yılı itibariyle kadın hakim ve
savcıların erkeklere oranı yüzde 31,52’dir.
35
Buna karşılık sadece bir
tane kadın yüksek mahkeme başkanı bulunmaktadır. Akademiye bak-
tığımızda 2016 yılı itibariyle kadın akademisyenlerin erkeklere oranı
yüzde 42,62’dir. Ancak, yaklaşık 16 bin erkek profesör varken kadın
profesör sayısı 7 bin civarındadır
36
ve yine 2016 yılı itibariyle 177 rek-
törden sadece 15’i kadındır.
37
numaralı dipnotta belirtiğimiz araştırmada kadınlar, verilen genellemelerin çoğu-
na katıldıklarını belirterek iş yaşamında kendilerine karşı erkeklerden daha fazla
önyargı olduklarını göstermişlerdir. Bu da kadınların cam tavan sendromu oldu-
ğunu doğrulamaktadır. Bingöl ve diğerleri, s. 115-132.
30
2016 yılı AB İlerleme Raporu’nda bu durum, “2016’daki hafif artışa rağmen, bü-
rokrasinin üst kademelerinde kadın temsilinin düşük olması, endişe kaynağı ol-
maya devam etmektedir” denilerek ifade edilmiştir. AB 2016 Türkiye Raporu, s.
14,
https://www.ab.gov.tr/files/pub/2016_ilerleme_raporu_tr.pdf31
AB 2016 Türkiye Raporu, s. 15,
https://www.ab.gov.tr/files/pub/2016_ilerle-me_raporu_tr.pdf
32
Cinsiyete göre üst düzey memur ve personel sayıları, 2008-2014,
www.tuik.gov.tr33
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nda Kasım 2017 itibariyle halen bir kadın müs-
teşar görev yapmaktadır.
34
Merkez Bankası meclis üyeleri sayısı, 1980, 1990, 1995, 2000-2016,
www.tuik.gov.tr35
İstihdam Türüne Göre Kamu Personelinin Cinsiyet Dağılımı, Eylül 2017, www.
tuik.gov.tr36
Akademik unvanlarına göre yükseköğretimde görevli öğretim üyeleri ve cinsiyet
oranı, 1990-2016,
www.tuik.gov.tr. 2016 yılı itibariyle kadın araştırma görevlisi
sayısı erkek sayısını geçmiştir.
37
Cinsiyete göre rektör sayısı ve kadın rektör oranı, 2016,
www.tuik.gov.tr;“Yükse-
köğretim kurumlarında da cam tavan sendromu, bireysel, toplumsal ve örgütsel üç
faktör etrafında toplanmıştır. Yükseköğretim kurumlarında da diğer kurumlarda
olduğu gibi bu faktörler kadın akademisyenler ile üst düzey pozisyonlar arasında
görünmez bir bariyer oluşturmaktadır.” Hava Tahtalıoğlu, “Türkiye’de Yükseköğ-
retim Kurumlarında Cam Tavan Sendromunun Kadınlar Üzerindeki Etkileri”,
Niğ-
de Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
, Nisan 2016; C. 9, S. 2, s. 99.