Previous Page  102 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 102 / 497 Next Page
Page Background

101

TBB Dergisi 2017 (özel sayı)

Kamile TÜRKOĞLU ÜSTÜN

eşitlik, maddi anlamda eşitliğe dönüşmemektedir. Başka bir ifadeyle,

hukuki olarak var olan eşitlik, çeşitli sebeplerle fiiliyata geçememekte-

dir. Kadın, kamu hizmetine girse bile görevde yükselememekte, daha

fazla yetki ve sorumluluk gerektiren üst düzey görevlere gelememek-

tedir.

21

Kadınlara ve erkeklere eşit fırsatlar tanınması, toplumsal cinsi-

yet eşitliğini sağlamaya yetmemektir. Çünkü bu normlar hayata “

erkek

standartlar

”a göre geçmektedir. Kadın ev dışında çalışıyor olsa da asli

görevinin ev işi yapmak; çocuklarına bakmak ve ailesiyle ilgilenmek

olduğuna ilişkin geleneksel rol ayrımı kadını iş hayatında engellemek-

tedir. Sadece ülkemizde değil; genel olarak bütün dünyada toplum-

sal, ekonomik ve siyasi yapılara hakim olan ataerkil bakış açısı, kadına

toplum hayatında olduğu gibi iş hayatında da edilgen bir rol tanımak-

ta ve kadınlar da sistemin bir parçası olarak bu rolleri çoğu kez tercih

edip benimsemektedir.

22

Dünya Ekonomik Forumu araştırmalarına

göre, yöneticilerin kadınlara yönelik bilinçsiz ön yargıları (%44), iş ve

aile hayatı arasındaki uyumsuzluk (%44), kadın rol modellerin azlığı

(%39), kadınların yeni yeteneklerinin olmaması (%36) ve özgüven ek-

siklikleri (%31) kadınların işe alınmasına ve yükselmesindeki başlıca

engeller arasında yer almaktadır.

23

Türkiye’de 2017 yılı itibariyle kamuda çalışan kadınların erkeklere

oranı yüzde 40,68›dir.

24

Bazı kamu görevlerine girişte görevin nitelik-

leri itibariyle (kadın-erkek işi ayrımı nedeniyle) kadınların o göreve

talip olmamasının yanında birtakım “toplumsal cinsiyet” algıları ka-

dınların o görevlere talip olmasının önüne geçmektedir.

25

“Toplumsal

cinsiyet” algısı sadece kadınların kamu görevine girmedeki tercihini

etkilememekte aynı zamanda kamu hizmetine girişte önemli rol oyna-

yan jürilerin veya komisyonların takdir yetkisini kullanımını da etkile-

mektedir. Üst düzey memurlar genellikle erkek olduğundan mülakat

21

Sebahattin Yıldız, “Türkiye’de Cam Tavan Sendromunun Varlığı Üzerine Bir

Araştırma”,

Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi,

C. 6, S.1, 2014, 75-86.

22

Bu durum iktidarın erkeklere ait olmasıyla yakından ilgilidir. Öztürk, s. 6.

23

“Executive Summary: The Industry Gender Gap”, Future of Jobs Report, s. 5.

http://www3.weforum.org/docs/WEF_FOJ_Executive_Summary_GenderGap.

pdf

24

İstihdam Türüne Göre Kamu Personelinin Cinsiyet Dağılımları, Eylül 2017, www.

tuik.gov.tr

25

Örneğin kaymakamlık mesleği kadınlar tarafından çok tercih edilmemektedir. Sı-

nava giren kadın sayısı az olduğu gibi, sınavda başarılı olan kadın sayısının da az

olduğu tahmin edilmektedir. Gürsel, s. 40.