

TBB Dergisi 2011 (96)
Mustafa AVCI
199
2.2.3. Yürütmenin Durdurulmasına ve Kararın Düzeltilmesine
İlişkin Düzenlemeler
Yine üç dereceli olan istinaf yargılama sistemine uygun olarak
İdari Yargılama Usûlü Kanunu’nun 52 ve 54. maddelerinin de değiş-
tirilmesi gerekebilir. Bu bağlamda 52.maddenin başlığı:
Temyiz, istinaf
veya itiraz istemlerinde yürütmenin durdurulması
olarak
belirlenebilir ve
maddenin içeriği;
1.Temyiz, istinaf veya itiraz yoluna başvurulmuş olması,
hakim, ilk derece mahkemesi, bölge idare mahkemesi veya Danıştay kararla
rının yürütülmesini durdurmaz. Ancak, bu kararların teminat karşılığında
yürütülmesinin durdurulmasına temyiz istemini incelemeye yetkili Danıştay
dava dairesi, kurulu ya da itirazı veya istinafı incelemeye yetkili bölge idare
mahkemesince karar verilebilir. Davanın reddine ilişkin kararların itiraz, isti
naf ve temyiz incelemesine götürülmesi halinde, dava konusu işlem hakkında
yürütmenin durdurulması kararı verilebilmesi 27.maddede öngörülen koşu
lun varlığına bağlıdır. 2.İptal davalarında teminat istenmeyebilir. 3.İdareden
ve adli yardımdan yararlananlardan teminat alınmaz. 4.Kararın bozulması,
kararın yürütülmesini kendiliğinden durdurur
şeklinde düzenlenebilir.
Kanaatimizce çalışmadaki istinaf sisteminin bir gereği olarak idari
yargıya ilişkin kanunlarda önerilen şekli madde değişikliklerinde, yü-
rürlükteki kanunlardan bu anlamda bir farklılığı olmadığı için, ayrıca
açıklama yapılması gerekmemektedir.
Kararın düzeltilmesi kanun yolunu düzenleyen İdari Yargılama
Usûlü Kanunu’nun 54.maddesi ise istinaf sisteminin getirilmesiyle
birlikte kaldırılabilir. Belirtmek gerekirse, istinaf mahkemelerinin bu-
lunmaması nedeniyle kendine özgü bir kanun yolu olarak yargılama
idare mahkemesi,
dosyayı diğer öncelikli işlere nazaran daha öncelikle inceler ve
varsa gerekli tahkik işlemlerini tamamlayarak yeniden karar verir. 4.
Bölge idare
mahkemesi
bozmaya uymayarak eski kararında ısrar edebilir. Israr kararının ilgili
tarafından temyizi halinde, dava, konusuna göre Danıştay İdari veya Vergi Dava
Daireleri Kurulunca incelenir. Danıştay’ın ilgili dava dairesinin kararı uygun
görülürse
bölge idare mahkemesinin
kararı bozulur; aksi halde onanır. Danıştay İdari
ve Vergi Dava Daireleri Kurulları kararlarına uyulması zorunludur. 5.Kararların
kısmen onaylanması ve kısmen bozulması hallerinde kesinleşen kısım Danıştay
kararında belirtilir. 6.Danıştay’ın ilk derece mahkemesi olarak baktığı davaların
temyizen incelenmesinde de bu maddenin 4.fıkrası hariç diğer fıkraları kıyasen
uygulanır.
Temyizen verilen karar üzerine yapılacak işlemmadde 50:
Temyiz incelemesi
sonucunda verilen karar, dosyayla birlikte kararı veren
bölge idare mahkemesine
veya Danıştay dairesine gönderilir. Bu karar, dosyanın
bölge idare mahkemesine
veya Danıştay dairesine geldiği tarihten itibaren yedi gün içinde taraflara tebliğ
edilir.