Background Image
Previous Page  200 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 200 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Mustafa AVCI

199

2.2.3. Yürütmenin Durdurulmasına ve Kararın Düzeltilmesine

İlişkin Düzenlemeler

Yine üç dereceli olan istinaf yargılama sistemine uygun olarak

İdari Yargılama Usûlü Kanunu’nun 52 ve 54. maddelerinin de değiş-

tirilmesi gerekebilir. Bu bağlamda 52.maddenin başlığı:

Temyiz, istinaf

veya itiraz istemlerinde yürütmenin durdurulması

olarak

belirlenebilir ve

maddenin içeriği;

1.Temyiz, istinaf veya itiraz yoluna başvurulmuş olması,

hakim, ilk derece mahkemesi, bölge idare mahkemesi veya Danıştay kararla­

rının yürütülmesini durdurmaz. Ancak, bu kararların teminat karşılığında

yürütülmesinin durdurulmasına temyiz istemini incelemeye yetkili Danıştay

dava dairesi, kurulu ya da itirazı veya istinafı incelemeye yetkili bölge idare

mahkemesince karar verilebilir. Davanın reddine ilişkin kararların itiraz, isti­

naf ve temyiz incelemesine götürülmesi halinde, dava konusu işlem hakkında

yürütmenin durdurulması kararı verilebilmesi 27.maddede öngörülen koşu­

lun varlığına bağlıdır. 2.İptal davalarında teminat istenmeyebilir. 3.İdareden

ve adli yardımdan yararlananlardan teminat alınmaz. 4.Kararın bozulması,

kararın yürütülmesini kendiliğinden durdurur

şeklinde düzenlenebilir.

Kanaatimizce çalışmadaki istinaf sisteminin bir gereği olarak idari

yargıya ilişkin kanunlarda önerilen şekli madde değişikliklerinde, yü-

rürlükteki kanunlardan bu anlamda bir farklılığı olmadığı için, ayrıca

açıklama yapılması gerekmemektedir.

Kararın düzeltilmesi kanun yolunu düzenleyen İdari Yargılama

Usûlü Kanunu’nun 54.maddesi ise istinaf sisteminin getirilmesiyle

birlikte kaldırılabilir. Belirtmek gerekirse, istinaf mahkemelerinin bu-

lunmaması nedeniyle kendine özgü bir kanun yolu olarak yargılama

idare mahkemesi,

dosyayı diğer öncelikli işlere nazaran daha öncelikle inceler ve

varsa gerekli tahkik işlemlerini tamamlayarak yeniden karar verir. 4.

Bölge idare

mahkemesi

bozmaya uymayarak eski kararında ısrar edebilir. Israr kararının ilgili

tarafından temyizi halinde, dava, konusuna göre Danıştay İdari veya Vergi Dava

Daireleri  Kurulunca incelenir. Danıştay’ın ilgili dava dairesinin kararı uygun

görülürse

bölge idare mahkemesinin

kararı bozulur; aksi halde onanır. Danıştay İdari

ve Vergi Dava Daireleri Kurulları kararlarına uyulması zorunludur. 5.Kararların

kısmen onaylanması ve kısmen bozulması hallerinde kesinleşen kısım Danıştay

kararında belirtilir. 6.Danıştay’ın ilk derece mahkemesi olarak baktığı davaların

temyizen incelenmesinde de bu maddenin 4.fıkrası hariç diğer fıkraları kıyasen

uygulanır.

Temyizen verilen karar üzerine yapılacak işlemmadde 50:

Temyiz incelemesi

sonucunda verilen karar, dosyayla birlikte kararı veren

bölge idare mahkemesine

veya Danıştay dairesine gönderilir. Bu karar, dosyanın

bölge idare mahkemesine

veya Danıştay dairesine geldiği tarihten itibaren yedi gün içinde taraflara tebliğ

edilir.