Background Image
Previous Page  198 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 198 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Mustafa AVCI

197

Kural olarak davada işin esasına girilmesi suretiyle inceleme ve

araştırmalar yapılması ve bunun sonunda yeniden bir karar verilmesi

bakımından itiraz ve istinaf kanun yolları arasında bir ayrılığın olma-

dığı görülmektedir. İtiraz ve istinaf kanun yolları arasındaki temel ay-

rılık, itiraz incelemesi üzerine verilen nihai kararların kesin olmasına

karşın, istinaf incelemesi üzerine verilen nihai kararlara karşı temyiz

yolunun açık olmasıdır.

2.2.2. Temyize İlişkin Düzenlemeler

İstinaf sisteminin idari yargıda yapılandırılması, İdari Yargılama

Usûlü Kanunu’nun temyiz kanun yoluna ilişkin hükümlerinin de de-

ğiştirilmesini gerekli kılmaktadır. İdari Yargılama UsûlüKanunu’nun

temyiz yolunu düzenleyen 46.maddesi şu şekilde değiştirilebilir:

1.Danıştay dava daireleri ile bölge idare mahkemelerinin istinaf incelemesi

sonucunda verilen nihai kararları, başka kanunlarda aksine hüküm bulun­

sa dahi Danıştay’da temyiz edilebilir. 2.Özel kanunlarında ayrı süre göste­

rilmeyen hallerde, Danıştay dava daireleri ile bölge idare mahkemelerinin

istinaf incelemesi sonucunda verilen nihai kararlarına karşı tebliğ tarihini

izleyen otuz gün içinde Danıştay’da temyiz yoluna başvurulabilir.

İdari

Yargılama Usûlü Kanunu’nun 46.maddesinde yapılması önerilen bu

değişiklik 47.maddenin:

İdare ve vergi mahkemesi kararları temyiz edile­

mez

şeklinde değiştirilmesini de gerektirmektedir. Çünkü üç dereceli

yargılama sistemine uygun olarak ilk derece mahkemeleri olan idare

ve vergi mahkemelerinin nihai kararları kural olarak istinaf yoluyla

bölge idare mahkemelerinde incelenebilir. Bu kuralın istisnasını iti-

raz yolu teşkil edebilir, önerilen istinaf sisteminin bir gereği olarak

idare ve vergi mahkemelerinin itiraz yolu açık olan kararlarına karşı

ne istinaf yoluna ne de temyiz yoluna gidilmeyebilir, itiraz yolu so-

nucunda bölge idare mahkemesince verilen nihai kararlar yürürlük-

teki kanunda olduğu gibi kesin olabilir. Kısaca belirtmek gerekirse,

önerilen bu sistemin bir gereği olarak idare ve vergi mahkemelerinin

nihai kararlarının hiçbiri doğrudan temyiz incelemesine tabi olma-

yabilir. Danıştay’ın ilk derece mahkemesi olarak bakacağı davalarda

verilen nihai kararlar, dava konusuna göre Danıştay idari veya vergi

dava daireleri kurullarında temyiz edilebilir. İlk derece mahkemesi

kararı olarak doğrudan temyiz incelemesine tabi olan nihai kararlar