

TBB Dergisi 2011 (96)
Mustafa AVCI
197
Kural olarak davada işin esasına girilmesi suretiyle inceleme ve
araştırmalar yapılması ve bunun sonunda yeniden bir karar verilmesi
bakımından itiraz ve istinaf kanun yolları arasında bir ayrılığın olma-
dığı görülmektedir. İtiraz ve istinaf kanun yolları arasındaki temel ay-
rılık, itiraz incelemesi üzerine verilen nihai kararların kesin olmasına
karşın, istinaf incelemesi üzerine verilen nihai kararlara karşı temyiz
yolunun açık olmasıdır.
2.2.2. Temyize İlişkin Düzenlemeler
İstinaf sisteminin idari yargıda yapılandırılması, İdari Yargılama
Usûlü Kanunu’nun temyiz kanun yoluna ilişkin hükümlerinin de de-
ğiştirilmesini gerekli kılmaktadır. İdari Yargılama UsûlüKanunu’nun
temyiz yolunu düzenleyen 46.maddesi şu şekilde değiştirilebilir:
1.Danıştay dava daireleri ile bölge idare mahkemelerinin istinaf incelemesi
sonucunda verilen nihai kararları, başka kanunlarda aksine hüküm bulun
sa dahi Danıştay’da temyiz edilebilir. 2.Özel kanunlarında ayrı süre göste
rilmeyen hallerde, Danıştay dava daireleri ile bölge idare mahkemelerinin
istinaf incelemesi sonucunda verilen nihai kararlarına karşı tebliğ tarihini
izleyen otuz gün içinde Danıştay’da temyiz yoluna başvurulabilir.
İdari
Yargılama Usûlü Kanunu’nun 46.maddesinde yapılması önerilen bu
değişiklik 47.maddenin:
İdare ve vergi mahkemesi kararları temyiz edile
mez
şeklinde değiştirilmesini de gerektirmektedir. Çünkü üç dereceli
yargılama sistemine uygun olarak ilk derece mahkemeleri olan idare
ve vergi mahkemelerinin nihai kararları kural olarak istinaf yoluyla
bölge idare mahkemelerinde incelenebilir. Bu kuralın istisnasını iti-
raz yolu teşkil edebilir, önerilen istinaf sisteminin bir gereği olarak
idare ve vergi mahkemelerinin itiraz yolu açık olan kararlarına karşı
ne istinaf yoluna ne de temyiz yoluna gidilmeyebilir, itiraz yolu so-
nucunda bölge idare mahkemesince verilen nihai kararlar yürürlük-
teki kanunda olduğu gibi kesin olabilir. Kısaca belirtmek gerekirse,
önerilen bu sistemin bir gereği olarak idare ve vergi mahkemelerinin
nihai kararlarının hiçbiri doğrudan temyiz incelemesine tabi olma-
yabilir. Danıştay’ın ilk derece mahkemesi olarak bakacağı davalarda
verilen nihai kararlar, dava konusuna göre Danıştay idari veya vergi
dava daireleri kurullarında temyiz edilebilir. İlk derece mahkemesi
kararı olarak doğrudan temyiz incelemesine tabi olan nihai kararlar