Background Image
Previous Page  196 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 196 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Mustafa AVCI

195

re ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarına karşı, başka kanunlarda aksine

hüküm bulunsa dahi, mahkemelerin bulunduğu yargı çevresindeki bölge ida­

re mahkemesinde istinaf kanun yoluna başvurulabilir

ibaresi 45.maddenin

2.fıkrasının sonuna eklenebilir.

38

Çalışmada önerilen istinaf sistemi, İdari Yargılama Usûlü

Kanunu’nun 45.maddesinin 3 numaralı fıkrasını şu şekilde değiştir-

meyi gerekli kılmaktadır:

İtiraz ve istinaf, temyizin şekil ve usûllerine ta­

bidir.

Belirtmek gerekir ki, itiraz veya istinafa konu olabilecek kararlar,

süre, itiraz veya istinaf başvurusunun yapılması, itiraz veya istinaf

dilekçesinin şekli, itiraz veya istinaf incelemesi aşamasında duruşma

yapılması ve itiraz ve istinaf sebepleri bakımından, itiraz ve istinaf ile

temyiz kanun yolları arasında bir farklılık söz konusu değildir. Fark-

lılık, itiraz veya istinaf ya da temyize konu olan kararın bozulması ha-

linde, itiraz veya istinaf ya da temyiz merciinin yetkilerinin kapsamı

açısından ortaya çıkmaktadır.

39

Şöyle ki; itiraz veya istinaf incelemesi

üzerine bölge idare mahkemesi tarafından ilk derece mahkemesinin

kararı bozulduktan sonra, dava dosyasının ilk derece mahkemesine

geri gönderilmesi

kural olarak

söz konusu değildir. Buna karşın, temyiz

makamı olan Danıştay’ın yapacağı temyiz incelemesi sonunda bölge

idare mahkemesince verilen karar bozulursa

kural olarak

işin esası hak-

kında yeni bir karar verilmez, Danıştay tarafından kararın bozulması

ile birlikte istinaf incelemesini yapan bölge idare mahkemesine dava

dosyası geri gönderilir.

Çalışmada önerilen istinaf sistemi bir bütün olduğu için İdari

Yargılama Usûlü Kanunu’nun bir çok maddesinin değiştirilmesini

ve önerilen sisteme uygun hale getirmesini zorunlu kılmaktadır.

Bu çerçevede İdari Yargılama Usûlü Kanunu’nun 45.maddesinin

4 numaralı fıkrasını şu şekilde düzenlemek gerekebilir:

Bölge idare

mahkemesi dava dosyası üzerinde yaptığı inceleme sonunda, maddî olaylar

hakkında edinilen bilgiyi yeterli görürse ya da itiraz veya istinaf başvurusu

38

Çalışmada önerilen istinaf sistemi gereği İdari Yargılama Usûlü Kanunu’nun

45.maddesinin 2 numaralı fıkrasına şu ek tümce konabilir:

İdare ve vergi

mahkemelerinin nihai kararlarına karşı istinaf kanun yolu süresi, tebliğ tarihini izleyen

günden itibaren otuz gündür.

Belirtmek gerekir ki, her kanun yolu için düzenlenmiş

olan bir başvuru süresi vardır.

39

Halil Kalabalık,

İdari Yargılama Hukuku,

Değişim Yayınları, 1.Baskı, İstanbul, Eylül

2003. s.355.