Background Image
Previous Page  201 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 201 / 521 Next Page
Page Background

İdari Yargıda İstinaf

200

sistemine getirilmiş olan

kararın düzeltilmesi

kurumunun kaldırılması,

istinaf mahkemelerinin davaları uzatacağı yönünde yapılan eleştirileri

azaltmak açısından olumlu olabilir.

43

Benzer şekilde, adli yargı siste-

mine bölge adliye mahkemelerinin ve istinaf kanun yolunun getiril-

mesi ile, karar düzeltme müessesesi kaldırılmıştır.

2.3. Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi

Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun’da

Yapılması Önerilen Düzenlemeler

İdari Yargılama Usulü Kanunu’nda (mad.45) idare ve vergi mah-

kemelerinde tek hakimle verilen nihai kararlara karşı itiraz kanun

yolunun öngörülmüş olması Danıştay’da bu kararların temyiz edile-

meyeceği anlamına gelmektedir ki bu durum Danıştay’ın iş yükünü

hafifletmektedir. İdari yargıda istinaf sisteminin getirilmek istenme-

sinin temel amaçlarından birisi de Danıştay’ın iş yükünün azaltılma-

sını sağlamaktır. İdare ve vergi mahkemelerinde tek hakimle görüle-

cek davalarda ise uyuşmazlık miktarı belli bir bedeli aşmayan davalar

olarak düzenlenmiştir. Dolayısıyla tek hakimle görülecek davalarda

uyuşmazlık miktarının arttırılması gerekir. Bu değişiklik önerisi isti-

naf sisteminin amacıyla da örtüşmektedir. Bu bağlamda Bölge İdare

Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu

ve Görevleri Hakkında Kanun’un 7.maddesi:

1. Uyuşmazlık miktarı elli

bin lirayı aşmayan; a) Konusu belli parayı içeren idarî işlemlere karşı açılan

iptal davaları, b) Tam yargı davaları, idare mahkemesi hâkimlerinden biri ta­

rafından çözümlenir. 2. 6.maddenin (a) ve (b) bentlerinde belirtilen uyuşmaz­

lıklardan kaynaklanan toplam değeri elli bin lirayı aşmayan davalar, vergi

mahkemesi hâkimlerinden biri tarafından çözümlenir

şeklinde yeniden dü-

zenlenebilir.

3. Sonuç

Çalışmada önerilen istinaf sistemi, üç dereceli olan istinaf siste-

miyle yürürlükte olan iki dereceli idari yargı sisteminin karması olarak

43

Yılmaz,

age,

s.98.