Background Image
Previous Page  202 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 202 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Mustafa AVCI

201

nitelendirilebilecek bir sistemdir. Üç dereceli olan istinaf yargılama

sistemi, ilk derece mahkemeleri olan idare ve vergi mahkemelerinin

itiraz yoluna başvurulamayan nihai kararlarının bölge idare mahke-

melerinde ikinci derece olan istinaf yoluyla bir kez daha incelenme-

sine olanak sağlayacaktır. Bölge idare mahkemelerinin istinaf yoluyla

yaptığı inceleme sonucunda verdiği nihai kararlara karşı da nihayet

üçüncü derece olarak Danıştay’da temyiz yoluna başvurulabilecektir.

Kısaca belirtmek gerekirse, üç dereceli yargılama sistemiyle adil yar-

gılamanın gerçekleşmesi, doğru ve isabetli kararlar verilebilmesi ve

en önemlisi olarak da kişi haklarının korunması daha güvenceli hale

gelebilir.

Bölge idare, idare ve vergi mahkemelerinin sayısı arttırılmak koşuluyla

,

idare ve vergi mahkemelerinin verdiği nihai kararlardan bölge idare

mahkemelerinde itiraz yolu açık olanlarının sayısının arttırılması ve

Danıştay’ın ilk derece mahkemesi olarak bakacağı davaların sayısının

azaltılması, Danıştay’ın iş yükünü hafifletebilir, içtihat mahkemesi ola-

rak yol gösterici ve nitelikli kararlar vermesini sağlayabilir.

Kanaatimizce Fransa’da yer verilmiş olan uzmanlaşmış idare

mahkemeleri sisteminin oluşturulmasına kanaatimizce gerek yoktur

çünkü ülkemizdeki idari yargı mahkemeleri alanında uzmanlaşmış-

tır. Ancak idari yargının ilk derece mahkemeleri olan idare ve vergi

mahkemeleri her ilde olacak şekilde örgütlenebilir. Bölge idare mah-

kemelerinin sayısı arttırılabilir. Böylece her bir mahkemeye düşen iş

yükü hafiflemiş olur. Bu durum hızlı ve doğru kararlar verilmesi de

sağlayabilir.

İstinaf sistemi, davaların hızlı ve adil bir şekilde sonuçlandırılma-

sında tek başına yeterli olmayacaktır. Kamu idare, kurum ve kuruluş-

larının işlem ve eylemleri, idari yargıdaki uyuşmazlıkların temel uğraş

alanıdır. İdari yargıda davaların hızlı ve adil bir şekilde sonuçlandı-

rılabilmesi bakımından, idari yargı ilk derece mahkemelerinde açılan

dava sayısı da azaltılmalıdır. Bunu sağlamak için, kamu idare, kurum

ve kuruluşlarının karar alma sürecine ilişkin usûller ile bu süreçten

kaynaklanan uyuşmazlıkların idari dava yoluna gidilmeden arabulu-

cu, uzlaştırıcı ve kamu denetçisi gibi alternatif uyuşmazlık çözüm yol-

larını öngören genel bir idari usûl kanununun bir an önce yürürlüğe

konulması gerekmektedir.