Background Image
Previous Page  233 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 233 / 521 Next Page
Page Background

Roma Hukukunda

Humanitas

ile Maiestas Populi

Romanı Arasındaki Bağlantı

232

Ancak böyle bir anlayışın bu dönemde tam anlamıyla kabul edildi-

ğini söylemek doğru olmaz. Çünkü yöneticiler, yönettikleri kişilerden

sevgi değil, tam anlamıyla itaat beklemekteydiler. Verdikleri emirlere

koşulsuz uyulmasının sağlanması da, yönetilenlere hoşgörü ve iyini-

yet gösterilmesi ile değil, bilakis, onların korkutulması, şiddetle ceza-

İlk olarak, ilahi daha sonra da beşeri kurallar getirilmiş, insanların topluluk

halinde, kurallar çerçevesinde yaşayabilmeleri sağlanmıştır. Cic. Sest. 91-2.

Burada, Stoistist bakış açısı ile

humanitas

açıklanmaya çalışılmıştır. Cicero aynı

görüşleri 56 yılında M. Calius’un savunması sırasında da tekrarlamıştır. “

Luperci

,

denilen kurt adamlık, vahşi, saldırgan amaçları olan bir kardeşliktir. Bu durum

insanların, hukuk ve

humanitas

kavramlarıyla karşılaşmalarına kadar devam

etmiştir”. Cic.Cael.26. “Cezası ölüm olan suçları işledikleri iddiasıyla, kişileri

suçlayarak, köleleri ayartarak, Deiotarus ailesi, bütün hukuk kurallarını ve

humanitas

’ı yok saymıştır. Bu aile, Roma’ya, Roma’nın kurallarını altüst etmeye,

toplumumuzun

humanitas

’ını vahşice kirletmeye mi geldiler?” Cic. Deiot.30.32.

Cicero, 81 yılında, müvekkili olan P. Quinctius’un savunmasını şu sözlerle

yapmıştır: “Bir Roma vatandaşının satılmasına yol açmak, hiçbir onurlu kimsenin

hasmına dahi yapılmasını istemeyeceği birşeydir. Bu, onurlu bir biçimde ölümden

bile daha kötüdür. Yabancıları ve düşmanları bile toplumun çoğunluğunun

görüşü ve

communis humanitas

doğrultusunda böyle bir muameleye maruz

bırakmaktan kaçınan Roma’lıların, bunu kendi vatandaşına yapmayacağı kabul

edilmelidir. Müvekkilim, hasmından kendisine, şahsı için olmasa bile

humanitas

adına merhamet göstermesi ve kendisini ekonomik olarak duvara dayamamasını

istemiştir”. Cic.Quinct.49-51,97. Bilgeliğinizden ve

humanitas

’ından hiç

şüphem yok, bu yüzden sizden aklınıza, yeteneklerinize, erdemlerinize aykırı

davranmamanızı istiyorum. Eminim ki karar verirken sizi etkileyecek olan benim

sözlerimdeğil, sizinkendi

humanitas

’ınızdır. Buyüzdendavayı sizinvicdanınıza ve

humanitas

’ınıza bırakıyorum. Heraclius’u yapılacak muamele sizin onu

humanitas

çerçevesinde dinlemeniz ile belirlenecektir.” Jüri üyesi olarak karar verirken,

insaf ve

humanitas

ile donanmış olmanız ve suçlayanın tribün üyesi olmasının

suçlananın dezavantajı olduğu hususunu unutmamanız gerekmektedir.” Cic.

Balb. 19.62; Cic. Cluent 29; Cic.Verr. II.5.111. Cicero, Oniki Levha Kanunundaki

kasıt olmaksızın, kazara adam öldürenin, tazminat olarak bir koç vermeye

mahkum edilmesini, 12 Levha Kanundaki

humanitas

’ı koruyan bir gelenek hukuku

kuralı olarak yorumlamıştır. Cic.Tull. 51.Cumhuriyet döneminin sonlarında,

humanitas

ile hukuk arasındaki bağı kuran tek kişi Cicero değildi, Caesar’de bu

iki kavramın önemini ve aralarındaki sıkı bağı vurgulamaya çalışmıştır.

Praetor

urbanus

, Trebonius, iç savaşın ciddi boyutlara vardığı dönemlerde, yargılama

hoşgörü ve ılımlığının mümkün olduğunca yüksek seviyede tutulması ile

yapılması gerektiğini savunmuştur. Bu doğrultuda Trebonius,

edictum

’unu

aequitas

ve

humanitas

kavramlarıyla çerçevelendirdiği için, hiç kimse Caesar’in

mali düzenlemelerine karşı itirazda bulunma ihtiyacını hissetmemiştir Richard

A Bauman,

The Crimen Maiestatis in the Roman Republic and Augustian Principate

,

Withwatersrand Unv. Press, 2. Ed. Johannesburg 1967, s. 49 (Crimen). Cumhuriyet

döneminin sonlarında ortaya konan

humanitas

ve hukuk arasındaki bağlantı, daha

sonraları da önemini yitirmemiş ve Roma hukukçularının hukuk bilimine dair

çalışmalarının temelini oluşturmuştur. (

pro suo humanitate

) D. 48.10.3; (

egreria ratio

humanitatis

) D.48.18.1; (

humanitate vel misericordia ductus

) D. 11.3.5pr.; (

sententia

humanitate suggerente

) D. 28.2.13pr.; D. 44.44.7.1; D.48.18.1.27.