Background Image
Previous Page  237 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 237 / 521 Next Page
Page Background

Roma Hukukunda

Humanitas

ile Maiestas Populi

Romanı Arasındaki Bağlantı

236

2.

Humanitas

ve

Maiestas Populi Romani

Arasında Yabancılar

(

Peregrini

) Kapsamındaki İlişki

Roma’lıların yazılı bir anayasaları yoktu. Onlar geleneklerine sıkı

sıkıya bağlı bir toplum olduklarından, gelenek hukuku toplum üzerin-

de önemli bir etkiye sahipti. Toplumu şekillerinden gelenekler ise, esas

olarak Roma vatandaşlarının haklarının korunmasını hedeflemektey-

di. Dolayısıyla,

humanitas

önceleri, Roma hukukunun konusu olan,

Roma vatandaşlarının korunması şeklinde yorumlanmıştır. Köleler,

hukuk önünde kişi sayılmadıklarından, onların ve yine Roma huku-

kunun ilk dönemlerinde, kendilerine hak ehliyeti tanınmamış olan ya-

bancıların hukuki durumları, Roma vatandaşları ile eş değildi.

19

Afrikalı azatlı oyun yazarı P. Terentius Afer, yazdığı oyunlarda,

Roma’lılara, tüm insanların eşit olduğu şeklinde evrensel nitelikte me-

sajlar vermeye çalışmıştır.

20

Aslında, köleliğin ekonomik hayatın temel

taşlarından biri olduğu Roma toplumunda, böyle bir görüşün oluşma-

sında Yunan felsefesinin etkisi büyüktür. Terentius’un isabetli görüş-

leri, zaman içinde, Romalı düşünürlerin çalışmaları üzerinde etkilerini

göstermiş ve yaklaşık olarak iki yüz yıl sonra, Seneca benzer görüşleri

savunmuştur.

21

“Tanrılara ibadet edebilmemiz için onlara ve

maeistas

’larına, tan-

rıların herşeyi kontrol ettiklerine ve evrenin (

mundus

) yöneticileri ol-

19

William Warwick Buckland,

The Roman Law of Slavery

,

The Condition of the Slave in

Private Law from Augustus to Justinian

, Cambridge Unv. Press, Cambridge 1908, s.

25 vd.

20

Publius Terentius Afer, (İngilizce kaynaklarda geçen ismiyle Terence) MÖ.

195/185 –MÖ. 159 yılları arasında yaşamış, oyun yazarıdır. Kartaca yakınlarında

doğmuştur ve genç yaşında, muhtemelen Yunanistan’da ölmüştür. Roma’lı

senatör, Terentius Lucanus, onu köle olarak satın almış, eğitmiş ve daha sonraları

yeteneklerinden etkilenmesinden dolayı, onu azat etmiştir. P. Terentius Afer’in

yazdığı altı oyunun tamamı da, günümüze ulaşmayı başarmıştır. Yazara ait,

meşhur deyişlerin başında “

homo sunt, humani nihil a me alienum puto

” gelmektedir.

Bu deyiş, MÖ. 163 tarihli Heauton Timorumenos adlı oyunda yer almıştır.

Bauman, (Human), s. 44.

21

Roma’da, insanların eşit olması gerektiği anlayışı, Yunanlıların

philanthropia

öğretisinden etkilenerek biçimlenmiştir. Roma’lılar,

philanthropia

’yı klasik bakış

açılarıyla yorumlayarak,

humanitas

başlığı altında toplamışlardır. O halde, Roma

humanitas

’ı, Cicero, Seneca gibi düşünürler tarafından teorik olarak ortaya konmuş,

zamanla kanunlar ve mahkeme kararları ile de pratik hayata geçirilmiştir. William

Vernon Harris,

War and Imperialism in Republican Rome 327-70 BC

, Clarendon

Paperbacks, Oxford 1985, s. 50-53; s. 263-4.