Background Image
Previous Page  264 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 264 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Halide Gökçe TÜRKOĞLU

263

Ancak imparator Nero’nun imparatorluğu boyunca merhametli bir

yönetici olduğu ve

humanitas

’a değer verdiğini söylemek doğru değil-

dir. M.S. 54-68 yılları arasında imparatorluk yapmış ve verdiği son de-

rece ağır cezalarla ün yapmış olan Nero döneminde, aksine

humanitas

’ın

kapsamı çok daraltılmış ve her zaman kamu yararı korunmaya çalışıl-

mıştır. Örneğin imparator Nero, 64 yılındaki büyük yangından hristi-

yanları sorumlu tutmaya karar verdiğinde, suçluların büyük bir alanda,

herkesin gözü önünde canlı canlı yakılmalarına hükmetmiştir. Bu yüz-

den, Nero acımasızlıkla suçlanmış olmasına rağmen, o verdiği cezanın

kamu yararını (

utilitas publica

) korumayı hedeflediğini savunarak, ken-

dini haklı göstermeye çalışmış ve doğal olarak da bu girişiminde başa-

rılı olmuştur. Benzer bir durum, zina halinde verilen sürgün cezasının,

ölüm cezasına çevrilmesidir. Cezanın ağırlaştırılması, ölüm cezasının

uygulanır olması, kamu ahlakının, vicdanın ve kişilerinin ruhlarının ko-

runması ile açıklanmıştır.

106

İmparator Nerva zamanından itibaren, Roma imparatorluğunda,

özgür, Roma vatandaşı olarak doğan ve ihtiyaç içindeki ailelere sahip kız

ve erkek çocuklara devlet hazinesinden yardım yapılması kararlaştırıl-

mıştır (

alimentia

). Söz konusu kural, önceleri yalnızca İtalya’da yaşayan

çocuklar için uygulanmış olmakla birlikte, daha sonraları eyaletleri de

kapsar hale getirilmiştir. Sistem, şu şekilde çalışmaktaydı: Roma devle-

ti hazinesi (

fiscus

), çiftçilere ödünç para vermekteydi. Borca karşılık da,

çiftçinin arazisine rehin koymaktaydı. Krediye karşılık ödenmesi gere-

ken faiz, arazinin değerinin yüzde onikisi kadardı. Çiftçiler de, aldıkları

paraya karşılık yılda yüzde beşlik faiz öderdi. Bu faiz, bölgenin yerel

yöneticisi tarafından idare edilen beslenme fonuna geçirilirdi. Bu para

da, yardıma muhtaç çocukların beslenmesi için gıda yardımında kullanı-

lırdı. Yalnız yardımlarda, cinsiyet ayrımı söz konusu olmaktaydı. Erkek

çocuklar, kız çocuklardan daha fazla miktarda yardım almaktaydılar.

107

kadınların da ölümü söz konusu olmaktayken, Nero Seneca’nın eşi Paulina ile

herhangi bir olumsuzluk yaşamadığından, onun yaşaması gerektiğine karar

vermiştir. Nero’dan sonra Domitianus’da, merhametini senatonun vermiş olduğu

ölüm cezasını veto ederek, bunu

libertum mortis arbitrium

şekline dönüştürerek

göstermiştir. Warmington, s. 65.

106

C.Th.11.36.4; Aslında bu bakış ortaçağda, özellikle de kilise hukukunda da

görülmektedir. Suçluya ölüm cezası verlirken, zehirli bir yılanı öldürürken

duyulan acımadan daha fazlasının gösterilmesine gerek olmadığı, bu dönemde

geçerli olan anlayıştır. Warmington, s. 67.

107

Wells, s. 213.