Background Image
Previous Page  263 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 263 / 521 Next Page
Page Background

Roma Hukukunda

Humanitas

ile Maiestas Populi

Romanı Arasındaki Bağlantı

262

anus ise, aile babalarının, aile evlatları üzerindeki ölüm-yaşam hakkı-

nı sınırlandırmayı tercih etmiştir. İmparator, merhametini aile evlat-

larından yana kullanarak, aile babalarının, evlatlarını öldürmemeleri

yönünde görüşünü açıklamıştır.

103

Ayrıca aile babalarının, aile evlet-

larına işkence yapması ve onları zorla dilendirtmeleri yasaklanmıştır.

İmparator Nero, M.S. 61 yılında, şehir prefecti Pedanius Secundus’un

evinde çalışan bir köle tarafından öldürülmesi üzerinde uygulanması

gereken

senatus consultum Silanianum

’un kapsamında bazı değişiklik-

ler yapmak zorunda kalmıştır. Söz konusu

senatus consultum

’a göre,

cinayet sırasında aynı çatı altında yaşayan tüm kölelerin işkence al-

tında sorgulanmaları ve daha sonra da öldürülmeleri gerekmekteydi.

Bu kural doğrultusunda, Pedanius Secundus’un evinde çalışan kadın

ve çocukların da dahil olduğu 400 kişilik bir grup, senato tarafından

sorgulanmış ve daha sonra da hepsi ölüme yollanmıştır.

104

İmparator

Nero’nun müdahale edip, merhametini gösterdiği nokta ise, aynı çatı

altında yaşayan azatlıların da sürgüne gönderilmesi hususudur. Nero,

söz konusu

senatus consultum

’un yalnızca kölelere ilişkin olduğunu, bu

yüzden de azatlılara dokunulmaması gerektiğini savunarak, önemli

bir adım atmayı başarmıştır.

105

Bir kimsenin, hür ya da köleyi, rızası olsun ya da olmasın hadım etmesi yasaktır.

Hadımı yapan bir doktor ise, ölümle cezalandırılır. D.48.8.4.2,5. Wells, s. 200.

103

Ancak, Hadrianus’un merhametini aile evlatları lehinde kullanmasının bir

istisnasını, üvey annesi ile zina yapan oğlunu, bu gerçeği öğrenmesinden sonra,

ava çıkarıp,

“yanlışlıkla”

vurması durumu oluşturmaktadır. Hadrinianus, oğulu

babanın değil, haydutların vurduğu yönünde karar vererek, aile babasının ceza

almasını engellemiştir. D.48.9.5. Marcus Aurelius, cinnet geçirip annesini öldüren

bir gence, verilebilecek en büyük cezanın zaten sahip olduğu akıl hastalığı

olduğunu ileri sürerek, başka bir cezaya gerek olmadığına karar vermiştir.

D.1.18.14; d.48.9.9.2. Kerrigan, s. 94.

104

Bu noktada, pekçok masum insanın topluca ölüme gönderilmeleri ciddi biçimde

eleştirilse bile, Roma’lıların savundukları husus, kamu yararının korunması

gereken noktalarda, masum kişilerin öldürülmesi haklı görülebilir olmasıdır.

Warmington Brian Herbert,

Nero, Reality and Legend,

Norton Press, New York

1970, s. 64.

105

Nero’da çoğu diğer Roma imparatoru gibi, merhametini herzaman dengeli bir

biçimdegöstermeyibaşaramamıştır.Nero,hristiyanlarıacımasızcacezalandırırken,

merhametini hiç göstermemiş, politik rakiplerini de kişisel başarısı için kolaylıkla

harcayabilmiştir. Nero, Seneca’yı

liberum mortis arbitrium

’a mahkum etmiştir. Bu

ceza, kişinin kendi ölümünü seçebilme olanağını tanımaktaydı. Yani, toplulukların

önünde öldürülmenin yaratacağı korku yerine, kişi intihar edebilme olanağına

sahipti. Genellikle söz konusu kişi sıcak banyoya girerek damarlarını keserdi.

Eğer, 1 saat içinde bunu tek başına yapamazsa, imparator damarlarını kesmesi

için bir doktor yollardı. Ayrıca, Nero Seneca’yı ölüme gönderirken, eşi hakkında

merhamet göstermiştir. Genellikle benzer durumlarda, kocalarının yanında