Background Image
Previous Page  390 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 390 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Av. Ömer AYKUL

389

ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleri ile dördüncü

bölümünde yer alan siyasî haklar ve ödevler kanun hükmünde kararnamelerle

düzenlenemez.

Yetki kanunu, çıkarılacak kanun hükmünde kararnamenin, amacını, kap­

samını, ilkelerini, kullanma süresini ve süresi içinde birden fazla kararname

çıkarılıp çıkarılamayacağını gösterir.

Bakanlar Kurulunun istifası, düşürülmesi veya yasama döneminin bit­

mesi, belli süre için verilmiş olan yetkinin sona ermesine sebep olmaz.

Kanun hükmünde kararnamenin, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafın­

dan süre bitiminden önce onaylanması sırasında, yetkinin son bulduğu veya

süre bitimine kadar devam ettiği de belirtilir.

Sıkıyönetim ve olağanüstü hallerde, Cumhurbaşkanının Başkanlığında

toplanan Bakanlar Kurulunun kanun hükmünde kararname çıkarmasına iliş­

kin hükümler saklıdır.

Kanun hükmünde kararnameler, Resmî Gazetede yayımlandıkları gün

yürürlüğe girerler. Ancak, kararnamede yürürlük tarihi olarak daha sonraki

bir tarih de gösterilebilir.

Kararnameler, Resmî Gazetede yayımlandıkları gün Türkiye Büyük Mil­

let Meclisine sunulur.

Yetki kanunları ve bunlara dayanan kanun hükmünde kararnameler,

Türkiye Büyük Millet Meclisi komisyonları ve Genel Kurulunda öncelikle ve

ivedilikle görüşülür.

Yayımlandıkları gün Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulmayan ka­

rarnameler bu tarihte, Türkiye Büyük Millet Meclisince reddedilen kararna­

meler bu kararın Resmî Gazetede Yayımlandığı tarihte yürürlükten kalkar.

Değiştirilerek kabul edilen kararnamelerin değiştirilmiş hükümleri, bu deği­

şikliklerin Resmî Gazetede yayımlandığı gün yürürlüğe girer.”

Oldukça geniş bir kapsamı olan Anayasanın bu maddesi, mutlaka

yine Anayasanın

“Yasama yetkisi”

ni düzenleyen,

“MADDE 7 -

Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet

Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.”

hükmü ile birlikte değerlendirilmelidir. Aksi takdirde yürütmeye

yasama yetkisi verilmiş olur ki, bu Anayasanın temel ilkelerine ters