Background Image
Previous Page  398 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 398 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Av. Ömer AYKUL

397

alanlarda kalanlar ise il özel idarelerine veya özel kanunlarla belirlenen ilgi­

li idarelere tahsis edilir. Özel kanunlar kapsamı dışında kalan alanlarda be­

lediyesince veya il özel idaresince geçici yerleşme alanının vaziyet planı ve

yapılaşma şartları hazırlanır ve onaylanır. Bu taşınmazlardan kamu hizmet­

leri için gerekli olanların dışındakiler, il özel idaresince veya belediyesince ve

özel kanunlarla belirlenmiş alanlarda ilgili idarece kadastro verileri işlenmiş

hâlihazır haritalar üzerine yapılmış vaziyet planına veya onaylı imar planına

uygun olarak talep sahiplerine bedeli karşılığında yirmidokuz yıla kadar tahsis

edilebilir. Bu yerlerde umumi ve kamusal yapılar hariç, inşa edilecek yapıların

kat adedi bodrum hariç olmak üzere ikiyi, yapı inşaat alanı 200 metrekareyi

geçemez. Bu yapıların yöresel mimariye uygun ve yöresel malzeme kullanıl­

mak suretiyle yapılması zorunludur. Bu fıkranın uygulanmasına, bu fıkra

kapsamında tahsis edilecek mera, yaylak ve kışlakların il genelindeki toplam

mera, yaylak ve kışlakların binde beşini geçmemek üzere oranının belirlenme­

sine, bu yerlerin kiralanmak ve irtifak hakkı tesis edilmek suretiyle tahsisine,

tahsis sürelerine, tahsis bedellerine, tahsil edilen bedellerin kullanım şekline,

tahsis süresinin sona ermesine, komisyonun teşkiline ve diğer konulara ilişkin

esas ve usuller, İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvan­

cılık Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı ile Kültür ve Turizm Bakanlı­

ğının uygun görüşleri alınarak Bakanlıkça hazırlanan yönetmelikle belirlenir.

Mera, yaylak ve kışlakların 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teş­

vik Kanunu uyarınca ilan edilen turizm merkezleri ile kültür ve turizm geli­

şim bölgeleri kapsamında kalan kısımları, ot bedeli alınmaksızın tahsis amacı

değiştirilerek tapuda Hazine adına tescil edilir ve bu yerler, 2634 sayılı Ka­

nun çerçevesinde kullanılmak ve değerlendirilmek üzere Kültür ve Turizm

Bakanlığına tahsis edilir.”

“Geçici yapı”

kavramı ile

“29 Yıla kadar tahsis”

kavramlarını biz hu-

kukçuların bağdaştırması biraz zordur. Ayrıca

“2 kat ve 200 m

2

inşaat

alanı”

ile

“mera”

yı bağdaştırmak da zordur. Turizme tahsis için

“tahsis

amacı değiştirilen”

meralardan komik

“ot bedeli”

nin dahi alınmasından

vazgeçilmesi, ancak kara mizah olabilir. Meralar (yaylak, otlak ve kış-

laklar dahil) sadece hayvan otlatılan ve değeri ot miktar ve bedeli ile

belirlenebilecek alanlar değildir. Meralar eko-sistemin önemli biyo-

lojik çeşitliliğini ve gen kaynaklarını oluştururlar. Yine meralar, bal

üretimi için olmazsa olmaz alanlardır. Erozyonun rekor üstüne rekor

kırdığı ülkemiz topraklarında meralar, erozyonun önlenmesinde ve

yer altı su kaynaklarının beslenmesinde hayati önemi haiz görevler