

TBB Dergisi 2011 (96)
Sançar Sefer SÜER
61
nan burjuva partilerinin kalan birkaç örneği için de geçerlidir. Catch-all
parti olma yönündeki değişim, beş ana unsurdan oluşmaktadır:
• Partinin ideolojik müktesebatının büyük ölçüde azaltılması, kısa
vadeli taktik mülahazaların ön plana çıkması,
• Üst düzey lider grubun daha fazla kuvvetlenmesi, liderlerin eylem
ve hatalarının, mensubu oldukları teşkilatlanmanın hedefleri bakı-
mından değil, bütün olarak toplumsal sistemin etkinliğine katkısı
bakımından değerlendirilmesi,
• Parti üyesi bireylerin rolünün azalması,
• Daha geniş bir kitleden seçmenleri çekmek için, geleneksel olarak
ilişkili olunan menfaat gruplarına (classe gardée) vurgunun azal-
tılması
• Daha çok sayıda ve çeşitte menfaat gruplarıyla ilişki tesisi
37
.
Kirchheimer’in catch-all partilerle ilgili bir diğer ilginç değerlen-
dirmesi, onları, piyasadaki önemli markalarla kıyaslamasıdır. Yazara
göre, catch all kitle partisinin bütünleşme potansiyeli, görünür sonucu
seçim günü azami sayıda seçmenin cezbedilmesi olan bir dizi etkene
dayanmaktadır. Bu nedenle, catch all parti, büyük ölçüde standartlaş-
mış ve herkesin ihtiyaç duyduğu bir kitle tüketim ürünü pazarlama-
sında, önde gelen bir markanın durumuna benzer şekilde milyonlarca
kişinin zihnine tanıdık bir nesne olarak yerleşmek zorundadır. Kendi-
sini parti içinde başarıya ulaştıran çizgi ne olursa olsun, parti lideri, se-
çildiği andan itibaren, tavırlarını standart gereksinimlere uygun hale
getirmelidir. Ürünün diğerlerinden ayırt edilebilmesini sağlayacak ka-
dar marka farklılaştırması sağlanmalı, ancak, farklılaştırma derecesi,
potansiyel müşteriyi ürkütmemelidir. Aşina olunan marka gibi, ülke-
nin kaderi üzerinde belli bir süre etkili olmuş ve liderleri kitle iletişim
araçları vasıtasıyla seçmen tarafından tanınır hale gelmiş catch all kitle
partisi de, -bir noktaya kadar- büyük bir avantaj sahibidir. Ancak, hü-
kümet saflarında bir skandal, ekonomik bir çöküş gibi, partinin, hat-
ta muhalefetin elinde olmayan sebepler, iktidarın, müşterinin rakip
markaya yönelmesi gibi seçmenin başka bir partiye geçmesine neden
olabilecek olumsuz bir sembole dönüşmesine de sebep olabilecektir.
Esasen, catch-all kitle partilerinin başarılarını etkileyen etkenler aşırı
37
KIRCHHEIMER, s.190.