Background Image
Previous Page  204 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 204 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

203

149. madde, iptal davasında, bireysel başvuruların görüşülmesin-

de ve yüce divana başvurulması durumunda AYM’nin yapılanma-

sının nasıl oluşacağını düzenlemektedir. Buna göre, AYM iki bölüm

ve genel kurul halinde çalışır. Bölümler, başkanvekili başkanlığında

dört üyenin katılımıyla toplanır. Genel Kurul ise, mahkeme başkanı-

nın veya başkanın belirleyeceği başkanvekillerinin başkanlığında en

az oniki üye ile toplanır. Bölümler ve Genel Kurul, kararlarını salt ço-

ğunlukla alır. Bireysel başvuruların kabul edilebilirlik koşulları için

komisyonlar oluşturulabilir.

Siyasi partilerin kapatılmasına ilişkin başvuruları, iptal ve itiraz

davaları ile yüce divan sıfatıyla yürütülecek olan davaları Genel Kurul

görür. Bireysel başvurular ise bölümler tarafından karara bağlanır.

Anayasa değişikliklerine ilişkin iptal istemi, siyasi partilerin ka-

patılmasına ya da hazine yardımından yoksun bırakılmasına ilişkin

karar verilebilmesi, toplantıya katılanların 2/3’ünün karar vermesine

bağlıdır. AYM, Yüce Divan sıfatıyla gördüğü işler dışındaki tüm işleri

dosya üzerinden karara bağlar.

Ayrıca, belirtmek gerekir ki Yüce Divan kararlarına karşı AYM

Genel Kuruluna yeniden inceleme başvurusu yapılabilir. Bu durum-

da, Genel Kurulun vereceği karar kesindir. (md 148/9, son)

Görüldüğü gibi, 17 üyeden oluşan

115

yeni AYM 2 bölüm (daire)

halinde çalışacaktır

116

. AYM’de artık çok tartışmalı olan

“yedek üyelik”

adıyla bir statü yer almayacak, tüm üyeler

“asıl üye”

olacaktır. Çok

tartışılan yedek üyeliğin kaldırılması doğru bir uygulama olmuştur

117

.

115

Yüzbaşıoğlu, AYM’nin 17 üyeden oluşmasını, anayasa tasarılarında da öngörülen

sayılara yakın bir sayı olduğu için,

“makul bir sayı”

olarak belirtmektedir.

(Yüzbaşıoğlu,

Tebliğ (AYD 2004)

, s. 20)

116

Mahkemenin iki daire halinde çalışması içtihat farklılığına yol açabilir. Bu du-

rumda, sorunun Genel Kurul tarafından çözülmesi uygun olacaktır. Ancak bu da

zaman kaybı anlamına gelir. Ayrıca, karşılaştırmalı hukukta Almanya ve İspanya

dışında AYM’ler genellikle tek kurul şeklinde çalışmaktadır.

(

Paczolay,

“Venedik

Komisyonu Raporu”, (AYD 2004)

,s. 4). Türk AYM sisteminde ise daireler arasında

doğabilecek olası içtihat aykırılıklarının nasıl çözüme ulaştırılacağı AY md 149’da

belirtilmiş değildir.

117

“Yedek-asıl üye ayrımıyla güdülen amaç ya da böyle bir ayrımın beklenen yararı, kararla-

rın sık sık değişmemesi, başka bir deyişle kararlarda istikrar sağlanmasıdır. Ancak yedek

üyelerin yerlerini, Anayasa Mahkemesinde hiç çalışmamış olmalarına rağmen sırf asıl

olarak seçilmeleri nedeniyle kurula öncelikle katılan üyelerin alması, kararlarda beklenen

istikrarı gerçekleştirememiştir... Sonuç olarak Anayasa Mahkemesinde asıl-yedek üye ay-