Background Image
Previous Page  203 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 203 / 465 Next Page
Page Background

2010 Anayasa Değişikliklerinden Sonra Türk Anayasa Mahkemesinin Yapılanması

202

ayrılacakları; bir üyenin hakimlik mesleğinden çıkarılmasını gerekti-

ren bir suçtan hüküm giymesi durumunda üyeliğin kendiliğinden dü-

şeceği; sağlık sorunları nedeniyle görevin yerine getirilemeyeceğinin

anlaşılması durumunda ise üye tamsayısının salt çoğunluğunun kara-

rıyla üyeliğin sonlandırılacağı düzenlenmiştir.

147. maddeyle, bir üyenin görev süresinin 12 yılla ve bir defayla

sınırlandırılması doğru olmuştur

113

. Süre ne çok kısadır ne çok uzun-

dur. Bu süreye göre, mahkeme içtihat istikrarını sağlayabilecek ve aynı

üye yeniden seçilemeyeceğinden, ikinci görev dönemi bakımından bir

siyasi beklenti içerisinde olmayacaktır. Bu yönüyle düzenlemenin ha-

kim tarafsızlığını sağladığı söylenebilir. Diğer bir söyleyişle, bu deği-

şiklik AYM üyelerine sağlanan yargıçlık teminatı ve güvencelerini et-

kileyen bir değişiklik değildir. Zira, genel güvenceler olan AY 138, 139

ve 140. maddelerdeki güvencelere 2010 değişikliği ile dokunulmamış-

tır. Ancak yine de üyelerin üçte birinin veya yarısının, karşılaştırmalı

hukuktaki bazı uygulamaların aksine, 3 ya da 5 yıllık süreler dahilinde

yenilenmiyor oluşu kanaatimizce önemli bir eksikliktir

114

.

148. ve 149. maddelerde ise AYM’nin diğer görevleri yanında bi-

reysel başvuru ve yüce divan görevi ile buna ilişkin yeni yapılanma-

sı düzenlenmiştir. Hem inceleme konumuzla olan bağlantısı hem de

değişikliklerin buna ilişkin oluşu nedeniyle, bu iki maddeyi sadece

bireysel başvuru hakkı ile mahkemenin yüce divan görevi açısından

inceleme gereği duyduk.

148. maddede, AYM’nin iptal davalarını göreceği belirtilmiştir.

2010 değişikliğinde, buna ilişkin bir düzenleme yer almamış; düzen-

leme aynen korunmuştur. Ancak 148. maddenin 3. fıkrasında birey-

lere AİHS bünyesinde teminat altına alınmış olan herhangi bir temel

hak ve ögürlüğünün kamu gücü tarafından ihlal edildiği iddiasıyla

AYM’ye başvurma hakkı tanınmıştır.

148. maddenin 6. ve 7. fıkrasında yüce divan sıfatı ve bu sıfatla mah-

kemenin kimleri yargılayacağı; 9. fıkrasında ise yüce divan kararlarına

karşı nasıl bir kanunyoluna gidilebileceği konuları düzenlenmiştir.

113

“Sürekli üyelik modelinden vazgeçilmelidir. Sürekli üyelik, Anayasa Mahkemesi üyeliğini

bir mesleğe dönüştürür.”

(iyimaya, a.g.e,s.34)

114

Aynı yönde Aliefendioğlu,

Tebliğ (AYD 2004)

, s. 33