

TBB Dergisi 2012 (98)
Aysel Ceren MUTLU
145
lilik ilkesi, kanunda yer alması gereken unsurlara ilişkin olduğundan,
bu unsurlardaki herhangi bir eksiklik kanuniliğe zarar vermekle bir-
likte belirlilik ilkesine de aykırılık teşkil edecektir. Yorum ile amaçla-
nan kanundaki gayeyi anlayabilmek olduğundan bu noktada sınırın
aşılmaması konusunda daha titiz davranılmalı
73
ve kanuniliğe zarar
verdirecek derecede yoruma ihtiyaç duyan muğlak ifadelere yer veril-
memelidir.
Birbirlerini tamamlayıcı nitelikte olan kanunilik ve belirlilik ilke-
lerinin bu kapsamdaki ortak paydaları olan kıyas yasağı, kanunların
Anayasa’ya uygunluğuyla değil bireysel vergilendirme işlemlerinin
yargısal denetimi kapsamında mütalaa edilmektedir.
74
İlke ışığında
idarenin vergiyi doğuran olayları kıyasa varacak şekilde geniş bir bi-
çimde yorumlayıp yeni mükellefiyetler tesis edemeyeceğini belirtme-
miz gerekir.
75
Anayasa Mahkemesi bir kararında
76
4605 sayılı kanunla Motorlu
Taşıtlar Vergisi Kanunu’nda yapılan değişikle Bakanlar Kurulu’na ver-
gileri çok yüksek oranda arttırabilme yetkisi tanınmasının, mükellefle-
rin vergi yükünün her an böyle bir tehlikeyle karşı karşıya kalmasının
hukuki güvenlik ilkesine aykırı olduğu gerekçesiyle iptal etmiştir. Do-
layısıyla Anayasa Mahkemesi’nin yürütmeye bir yetki verilirken bu
yetkinin aşırıya kaçmaması ve mükellefin durumunu belirsizleştirme-
mesi hususlarını ölçüt aldığını görmekteyiz.
Mükelleflerin sahip olduğu, devletin yükümlülüklerine karşılık
gelen haklar anayasal zeminde ifade edildiğinde; verginin belirgin,
öngörülebilir ve denetlenebilir olması ön plana çıkmaktadır.
77
Bunlar-
dan belirlilik ilkesi, mükelleflerin hukuki güvenliğini korurken diğer
taraftan vergi idaresinde istikrarı sağlamaktadır.
78
Örneğin, küreselle-
şen dünyada devletlerin kendi egemenliklerini korumak adına ihtiyaç
duydukları ortak dili meydana getirerek ortak vergi hukuku standar-
73
Şenyüz Doğan, Vergi Hukukunda YorumNormları ve Ekonomik Yaklaşım, Vergi
Hukuku, İstanbul Barosu Dergisi, Mart 2008, s. 17.
74
Taylar, s. 307.
75
Öncel/ Kumrulu/ Çağan, s. 46.
76
http://www.anayasa.gov.tr, Ay. M. 16.01.2003 Gün ve E.2001/36, K.2003/3, E.T.:
01 Kasım 2011.
77
Güneş Gülsen/ Şirin Z. Ertunç, Vergi Ödevlisinin Hakları, Vergi Sorunları Dergi-
si, Şubat 2005, S.197, s. 137.
78
Tavşancı, s. 135.