Background Image
Previous Page  141 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 141 / 529 Next Page
Page Background

Dünü, Bugünü ve Yarınıyla Vergilendirme Yetkisinin Hukuksal Perspektifi

140

kellefiyet tesis etmeyip sınırlı ve vergi idaresinin uygulayacağı ikincil

nitelikte bir düzenleme alanı oluşturduğu yönünde gerekçeler ilave

ederek karşı oylara rağmen hükmü iptal etmemiştir.

57

Anayasa Mahkemesi başka bir kararında öğrencilerden alınacak

harçlara ilişkin esasların Yüksek Öğretim Kurulu’nca tespit edileceği

ve bu harçların bir öğrenci fonunda toplanacağı şeklindeki düzenle-

meyi; yukarı ve aşağı sınırları ile ölçü ve esasları kanunla belli edilmek

şartıyla vergi, resim ve harçların muafiyet ve istisnalarıyla nispet ve

hadlerine ilişkin hükümlerde değişiklik yapma yetkisinin Bakanlar

Kurulu’na ait olmasından dolayı Anayasa’ya aykırı bularak iptal et-

miştir.

58

Mezkûr ilke 1982 Anayasası’nın 8. maddesinde

“Yürütme yetkisi ve

görevi, cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu tarafından, Anayasa ve kanun�

lara uygun olarak kullanılır ve yerine getirilir.”

; 123. maddesinde

“İdare,

kuruluş ve göreviyle bir bütündür ve kanunla düzenlenir”

şeklinde pozitif

düzenlemeye kavuşmuştur. Vergilendirmede belirlilik ve eşitlik ilke-

leri açısından bir ön koşul niteliğini taşıyan yasal idare ilkesi kamu

hukukunda en çok, kanuni düzenlemelerin fazlalığı nedeniyle vergi

hukukunda önem arz eder.

59

Hukuk devleti ilkesinin kendisini tam

olarak ifade edebilmesi için hukukun üstünlüğünü kabul etmiş (yet-

kinin kaynağının bir kanun hükmü olduğu bilinci yerleşmiş), yargısal

denetime tabi ve yargı kararlarını derhal yerine getiren bir idarenin

varlığı şarttır. Adaletin tecellisi ancak bu şartlar altında mümkündür.

60

Çalışmanın başlangıcından bu yana zikredilen ilkelerin hiçbiri

birbirinden bağımsız değildir. Nitekim idarenin keyfi davranışlarına

engel teşkil eden yasal idare ilkesinde olduğu gibi şimdi açıklanma-

ya çalışılacak hukuki güvenlik ilkesi de keyfiyete engel teşkil ederek

bireylerin idare karşısındaki durumunu güvence altına almaya çalış-

maktadır:

57

Anayasa Mahkemesi Kararlar Dergisi, 18.07.1994 t. 1994/46 E. 1994/57 K., S. 31,

C.1, Ankara 1996, s. 369-383.

58

Anayasa Mahkemesi Kararlar Dergisi, 11, 12, 13, 14 ve 15 Şubat 1975 t. 1973/37 E.

1975/22 K. , S. 13, Ankara 1976, s.150.

59

Çağan, s. 146.

60

İkincioğulları Füruzan, “Hukuk Devleti”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Der-

gisi, C:1 – S:1, 1997.