Background Image
Previous Page  271 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 271 / 529 Next Page
Page Background

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...

270

bu gönderme HUMK’taki delil sistemine değil sadece “

uyduğu oranda,

kıyasen

” delil çeşitlerinedir. Çünkü HUMK’taki delil sisteminin benim-

senmesi rekabet hukukunun kamusal yönüne zedeleyecektir. Rekabet

hukuku bakımından Kurul RKHK’da belirtildiği üzere delilleri serbest-

çe tartışacaktır (RKHK,m.50)

168

. Kurul bu değerlendirmesi ile rekabet

ihlalinin varlığını tespit etmeye çalışacaktır. Bu tespit faaliyetinde ise

Kurul’un hem iddia hem de karar makamı olduğu dikkate alınırsa ver-

diği kararı yine kendisi delillendirmesi gerekecektir

169

. RKHK’da delil

çeşitlerine yapılan toplu atfın sakıncası ise HUMK’ta bulunmayan delil

çeşitlerinin esas alınamayacağı izlenimini doğurmasıdır. Ancak bu atfı

herhangi bir kanun ile sınırlı saymamak ve her türlü ispat aracını esas

almak gerekir

170

. Tebliğ’de ispat vasıtalarından

“tanık”

özel olarak dü-

zenlenmiştir. İlgili düzenlemeye göre taraflar belirli konuların aydınla-

tılması için tanık dinletebilirler. Tanık gösteren taraf tanığın anlatacağı

konuyu ve listesini 7 gün içinde Kurul’a sunar. Bildirim usulüne uy-

gun olarak yapılmaz ise tanık dilenmesi mümkün değildir. Tanıkların

toplantıda bulunması sorumluluğu taraflara aittir. Kurul tanıkların bir

kısmı ile ikna olmuşsa diğerlerini dinlemeyebilir. Kurul tanıkları ayrı

ayrı dinler. Tanıklar gerektiğinde yüzleştirilir (Tebliğ,m.12). Delil elde

etmek amacıyla tanık dinlenmesi durumunda ise tanığa yemin verdi-

rilmesi mümkün değildir

171

. Çünkü sözlü savunma toplantısı idari bir

aşamadır ve yargılama faaliyetinde hâkim huzurunda verdirilen yemi-

nin zorunlu olarak bu aşamada da teklif edilmesi mümkün değildir.

Yine

“uzman görüşü”

Tebliğ’de özel olarak düzenlenmiştir. Taraflar

dosya konusuna ilişkin uzmanlardan görüş alabilir. Bu durumda Kurul

talep üzerine veya kendiliğinden uzmanı toplantıda dinleyebilir.

Kurul, toplantı tarihini, yerini, saatini ve toplantıya katılmak iste-

yen şikâyetçiler ile üçüncü kişiler için başvuru süresini tespit eder ve

bu karar Kurum internet sayfasında duyurulur( Tebliğ, m. 4/2).

168

Yılmaz, Usul ve İspat Sorunları, s.102; Konuralp, s.13.

169

Bu gereklilikten dolayı

Yılmaz

’a göre - her ne kadar kavramın yargılama hukukundaki

anlamı ile tam olarak örtüşmese de – rekabet soruşturmaları bakımından “isbat yükü”nün

Kurul’a ait olduğu söylenebilir

(Yılmaz Ejder, Rekabet Hukukunda İspat Yükü,

Rekabet Hukukunda Güncel Gelişmeler Sempozyumu IV, Rekabet Kurumu

Yayını, Kayseri 2006, s.73–74). Aksi görüş için bkz. Budak, Deliller ve İspat, s.45).

170

Konuralp, s.13; Coşgun Hüseyin , ABD, AB ve Türk Otoritelerinin Bilgi Edinme Yetki-

leri ve Bilgi Kaynağı olarak Fonksiyonları, Rekabet Kurumu Yayını, Ankara 2009, s.69.

171

Yılmaz, Usul ve İspat Sorunları, s.102.