

TBB Dergisi 2012 (98)
İpek ÖZBEK SÖNMEZ
287
yararının gözeticileri oldukları inancıdır. Plancılar, piyasanın yarattığı
karmaşayı düzenleme kaygısı taşırlar
4
. “
Kapsamlı planlama yaklaşımı po�
zitivist bir bakış açısıyla, toplumsal ilişkilerin ve mekânsal yapıların bilimsel
araçlar ve teknikler kullanılarak analiz edilebileceğinin, bu çerçevede sorunla�
rın ve bunlara yönelik çözüm önerilerinin teknik bir süreç içinde belirlenebi�
leceğinin iddiasındadır
”
5
.
Bu genel yaklaşım çerçevesinde, planlama kurumu yoluyla, plan-
cıların mevcut sorunların çözümüne en iyi alternatifi bulma yetisine
sahip olduğu var sayılır. Dolayısıyla, kentsel adaleti ve kamu yara-
rını sağlayacak olan teknik araçlarını kullanacaklar plancı ve planla-
ma kurumudur. Kentin planlanması ve yönetiminde Weberci Devlet
merkezli bakış açısının hâkim olduğu bu anlayış çerçevesinde kentsel
adaleti sağlayacak olan devlet yönetimidir. Bu nedenle devletin hâkim
ideolojik, siyasal bakış açısı etrafında şekillenecek olan kentsel ada-
letten söz etmek mümkündür. Geniş kapsamlı planlama yaklaşımına
en önemli eleştiri, hâkim ideolojik bakış açısıyla sınırlı kalınmasıdır.
Özellikle, dışlanan kesimlere ve sınıfsal farklara ilişkin duyarsızlık, en
önemli eleştiri konularıdır.
Geniş kapsamlı planlama anlayışının toplumun farklı kesimleri
arasında adaletsizliğe yol açtığı ve toplumun bazı kesimlerini dışladığı
yönündeki eleştiriler doğrultusunda savunucu planlama anlayışı ge-
lişmiştir. Davidoff (1965) geniş kapsamlı planlama yaklaşımının dev-
letin hâkim ideolojik bakış açısı çerçevesinde geliştirdiği planların bazı
kesimleri dışladığını belirterek, toplumun tüm kesimlerinin sorunla-
rını içselleştirecek alternatif planların üretilmesini önerir. Gans (1969)
ise dezavantajlıların koşullarının iyileştirilmesi konusunda plancıların
sorumlulukları olduğunu gündeme getirir.
Böylelikle 1960’lı yılların sonlarına doğru planlamanın teknik bo-
yutunun ötesine geçilerek, planlamanın siyasal tartışmalardan ve bakış
açılarından bağımsız olarak gerçekleştirilemeyeceğinin farkına varıl-
mıştır. 1960’ların sonlarında ve 1970’li yıllarda gerçekleştirilen planla-
4
Şengül, Tarık, ’Planlama Paradigmalarının Dönüşümü Üzerine Eleştirel Bir
Değerlendirme’,Kentsel Planlama Kuramları. M.Ersoy (ed.), İmge Kitabevi, An-
kara, s:59-114, 2007, s.65
5
Şengül, s.65